Hlavním záměrem projektu PISA je zjišťovat úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků a poskytovat tvůrcům školské politiky důležité informace o fungování jejich vzdělávacích systémů.Cykly projektu PISA Testování žáků probíhá v tříletých cyklech. V každém z nich je věnována větší pozornost jedné z uvedených oblastí a jsou o ní získány podrobnější informace. Česká republika se zapojila do přípravy projektu PISA již v 90. letech minulého století a spolupodílela se na tvorbě jeho koncepce a přípravě prvního sběru dat. Prvního cyklu projektu v roce 2000 se účastnilo 32 zemí a od té doby jejich počet neustále roste. Pátého cyklu v roce 2012 se účastnilo 65 zemí2. Stejně jako v roce 2003 byla hlavní testovanou oblastí pátého cyklu projektu matematická gramotnost.1. Projekt PISA a matematická gramotnost 8 9 Hlavní zjištění PISA 2012 2 Jedná se o státy a ekonomické celky.Rok Hlavní testovaná oblast Počet zemí Počet škol v ČR Počet žáků v ČR 2000 Čtenářská gramotnost 32 253 9 400 2003 Matematická gramotnost 41 260 9 900 2006 Přírodovědná gramotnost 56 246 9 000 2009 Čtenářská gramotnost 65 290 7 500 2012 Matematická gramotnost 65 297 6 535 Přehled uskutečněných cyklů projektu PISA Obr 1.1