287 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Šetření PISA je výsledkem společné práce, nad kterou se sešli odborníci ze zúčastněných zemí z pověření svých vlád na základě sdílených politických zájmů. Představenstvo PISA, v kterém má každá země své zastoupení, určuje politické priority PISA v kontextu cílů OECD a dohlíží na dodržování těchto priorit v průběhu provádění programu. To zahrnuje nastavení priorit pro vývoj ukazatelů, tvorbu testových nástrojů a zpracování výsledků do závěrečných zpráv. Odborníci ze zúčastněných zemí působí v pracovních skupinách, které jsou pověřeny propojením politických cílů s nejlepší mezinárodně dostupnou technickou odborností. Účastí v těchto expertních skupinách země zajišťují, aby nástroje šetření byly mezinárodně platné a zohledňovaly kulturní a vzdělávací kontexty členských států OECD a partnerských zemí a ekonomických celků, aby testové materiály poskytovaly spolehlivé výsledky a testové nástroje kladly důraz na autenticitu a vzdělávací platnost. Prostřednictvím národních projektových manažerů zúčastněné země a ekonomické celky provádějí šetření PISA na národní úrovni podle schválených administrativních postupů. Hlavním úkolem národních projektových manažerů je zajistit vysokou kvalitu provádění průzkumu a ověřovat a hodnotit výsledky průzkumu, analýzy, zprávy a publikace. Koncept a provádění průzkumu v rámci zavedeném představenstvem PISA je odpovědností externích smluvních stran. Pro účely šetření PISA 2012 vedlo vývoj a provádění kognitivního hodnocení a dotazníků a mezinárodních možností konsorcium vedené Australskou radou pro výzkum ve vzdělávání (ACER). Dalšími partnery v tomto konsorciu jsou cApStAn Linguistic Quality Control v Belgii, Centre de Recherche Public Henri Tudor (CRP-HT) v Lucembursku, Department of Teacher Education and School Research (ILS) na Univerzitě v Oslo v Norsku, Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) v Německu, Educational Testing Service (ETS) ve Spojených státech, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN) v Německu, National Institute for Educational Policy Research v Japonsku (NIER), Unité d’analyse des systèmes et des pratiques d’enseignement (aSPe) na Univerzitě v Lutychu v Belgii a WESTAT ve Spojených státech, jakož i samostatní konzultanti z několika zemí. ACER také spolupracovala s firmou Achieve, Inc. ze Spojených států na vývoji matematického rámce pro PISA 2012. Sekretariát OECD má celkovou řídící odpovědnost za program, sleduje dennodenně jeho provádění, funguje jako sekretariát pro představenstvo PISA, zajišťuje konsensus mezi zeměmi a slouží jako prostředník mezi představenstvem PISA a mezinárodním konsorciem pověřeným činností. Sekretariát OECD také vytváří ukazatele a analýzy a připravuje mezinárodní zprávy a publikace ve spolupráci s Konsorciem PISA a v úzkém kontaktu s členskými a partnerskými zeměmi a ekonomickými celky jak na politické úrovni (představenstvo PISA), tak na té realizační (národní projektoví manažeři). Správní rada PISA Předseda správní rady PISA: Lorna Bertrand Země OECD Austrálie: Tony Zanderigo Rakousko: Mark Német Belgie: Christiane Blondin a Isabelle Erauw Kanada: Pierre Brochu, Patrick Bussiere a Tomasz Gluszynski Chile: Leonor Cariola Huerta Česká republika: Jana Palečková Dánsko: Tine Bak a Elsebeth Aller Estonsko: Maie Kitsing Finsko: Tommi Karjalainen