194 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Příloha A6 Technická poznámka k Brazílii V roce 2006 prošla vzdělávací soustava v Brazílii úpravou, která přidala jeden rok povinné školní docházky a snížila věk nástupu do školy ze sedmi na šest let. Tato změna se provádí postupně, dokončena bude v roce 2016. V době, kdy se konal průzkum PISA 2012, zde bylo mnoho patnáctiletých žáků navštěvujících sedmý ročník základní školy, kteří školní docházku zahájili ještě za předchozího systému. Byli tudíž na úrovni 6. třídy žáků v předchozím systému. Protože žáci, kteří navštěvují nižší než sedmý ročník, nejsou způsobilí k účasti na šetření PISA, nebyli žáci ze 7. ročníku ve vzorku zahrnuti do databáze. Brazílie má také mnoho venkovských „malotřídek“, kde je obtížné přesně určit, jaký ročník žák navštěvuje, takže není možné vybrat žáky, kteří jsou alespoň v 7. ročníku. Výsledky pro Brazílii byly tudíž analyzovány jak s těmito venkovskými školami, tak bez nich. Výsledky uvedené v hlavních kapitolách této zprávy jsou z brazilského vzorku bez venkovských škol, zatímco tato příloha uvádí výsledky pro Brazílii se zahrnutými venkovskými školami. Tabulka A6.1 Procentní podíl brazilských žáků na každé úrovni škály schopnosti řešit problémy Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003744 Tabulka A6.2 Průměrný skór, rozptyl a rozdíly podle pohlaví ve výkonu žáků v Brazílii Poznámka: Statisticky významné hodnoty jsou vyznačeny tučným písmem (viz Příloha A3). Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003744