179 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Sloupec 1 uvádí celkový počet škol s platnými údaji v databázi PISA 2012. Sloupec 2 ukazuje žáky s platnými údaji v matematice. To je počet žáků s údaji zahrnutými do hlavní databáze. Všichni tito žáci mají imputované hodnoty pro výkon v matematice, čtení a přírodních vědách. Žáci jsou považováni za účastníky testování v matematice, pokud byli zařazeni do výběru pro papírový test (všechny testové sešity obsahovaly matematické otázky) a účastnili se testového sezení. Ti, kteří se účastnili jenom dotazníkového sezení, ale poskytli alespoň popis povolání otce nebo matky, byli také považováni za účastníky. Sloupec 3 ukazuje počet škol s platnými údaji v databázi počítačového šetření PISA 2012. Sloupec 4 uvádí počet žáků s platnými údaji v testu řešení problémů. To odpovídá počtu všech zúčastněných žáků (sloupec 2) ve školách, které byly zahrnuty do výběru pro počítačové testování PISA 2012 a byly zařazeny do databáze (sloupec 3). Všem těmto žákům mohl být výkon v řešení problémů imputován. Všichni tito žáci přispěli do statistik představených v této publikaci (s výjimkou statistik založených na výkonu na úrovni otázky). Sloupec 5 udává počet žáků zahrnutých do databáze, kteří byli zařazeni do výběru pro testování schopnosti řešit problémy. To jsou žáci s platnými daty, kteří byli zařazeni do výběru pro počítačový test a dostali formulář (počítačový ekvivalent papírového sešitu) obsahující alespoň jednu sadu otázek na řešení problémů. Sloupec 6 ukazuje počet žáků, kteří byli skutečně testováni v řešení problémů. To jsou žáci zařazení do výběru pro test řešení problémů, kteří se skutečně účastnili testového sezení, a test jim byl zadán na počítači. Všichni tito žáci přispěli do statistik v tomto dílu, založených na výkonu na úrovni otázky. Rozdíly mezi počtem žáků ve sloupci 5 a 6 se mohly vyskytnout z několika důvodů: někteří žáci mohli počítačové sezení vynechat, jiní nevyplnili žádnou otázku ve formuláři testu řešení problémů. Mohlo jít také o technické problémy s počítačem apod.