178 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Tabulka A2.3 ukazuje návratnost odpovědí u žáků a škol před nahrazením a po něm. Sloupec 1 ukazuje váženou míru účasti škol před nahrazením. Toto číslo se získá vydělením sloupce 2 sloupcem 3 a vynásobením 100. Sloupec 2 udává vážený počet zapojených škol před nahrazením (váženo podle počtu zapsaných žáků). Sloupec3 uvádí vážený počet škol ve výběru před nahrazením (včetně zapojených i nezapojených škol, vážených podle počtu zapsaných žáků). Sloupec 4 ukazuje nevážený počet zapojených škol před nahrazením. Sloupec 5 ukazuje nevážený počet zapojených a nezapojených škol před nahrazením. Sloupec 6 ukazuje váženou míru účasti škol po nahrazení. Toto číslo se získá vydělením sloupce 7 sloupcem 8 a vynásobením 100. Sloupec 7 ukazuje vážený počet zapojených škol po nahrazení (váženo podle počtu zapsaných žáků). Sloupec 8 udává vážený počet škol ve výběru po nahrazení (včetně zapojených i nezapojených škol, váženo podle počtu zapsaných žáků). Sloupec 9 ukazuje nevážený počet zapojených škol po nahrazení škol. Sloupec 10 udává nevážený počet zapojených a nezapojených škol po nahrazení škol. Sloupec 11 udává váženou míru účasti žáků po nahrazení. Toto číslo se získá vydělením sloupce 12 sloupcem 13 a vynásobením 100. Sloupec 12 ukazuje vážený počet testovaných žáků. Sloupec 13 udává vážený počet žáků ve výběru (včetně žáků, kteří byli testováni, a žáků, kteří byli v den testování nepřítomni). Sloupec 14 ukazuje nevážený počet testovaných žáků. Všimněte si, že žáci ve školách s mírou odpovědí žáků menší než 50 % nebyli zahrnuti do těchto čísel (jak vážených, tak nevážených). Sloupec 15 ukazuje nevážený počet žáků ve výběru (včetně žáků, kteří byli hodnoceni, a žáků, kteří byli v den testování nepřítomni). Všimněte si, že žáci ve školách, kde byla testována méně než polovina způsobilých žáků, nebyli zahrnuti do těchto čísel (ani vážených, ani nevážených). Rozdíly mezi výběrem pro oblast „Řešení problémů“ a hlavním žákovským výběrem PISA Z 65 zemí a ekonomických celků, které se zúčastnily šetření PISA 2012, 44 provedlo i počítačové šetření (CBA) schopnosti řešit problémy. 12 z nich hodnotilo pouze schopnost řešit problémy, zatímco 32 testovalo na počítačích i matematiku a (elektronické) čtení. Ve všech 44 zemích a ekonomických celcích byl do výběru pro test řešení problémů zahrnut jenom náhodný dílčí výběr žáků, kteří se účastnili papírového testu (PBA) matematiky. Ovšem pokud se alespoň jeden žák zúčastněné školy dostal do výběru pro počítačový test, dostali všichni žáci ve vzorku PISA z té školy vícenásobné imputace (věrohodné odhady) výkonu v řešení problémů. Podobný postup se použil k imputaci věrohodných odhadů pro méně důležité oblasti v šetření PISA (například ne všechny testové sešity v roce 2012 obsahovaly otázky zaměřené na čtení, ale všichni žáci dostali imputované odhady pro výkon ve čtení). Tabulka A2.4 srovnává konečné výběry (po nahrazení škol) pro matematiku a řešení problémů.