170 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl mezinárodním centrem; a v) žáci vzdělávaní v jazyce výuky v hlavní oblasti, pro kterou nebyly k dispozici testové materiály. Sloupec 11 udává procento žáků vyloučených uvnitř škol. To se vypočítá jako vážený počet vyloučených žáků (sloupec 10), dělený váženým počtem vyloučených a zúčastněných žáků (sloupec 8 plus sloupec 10), pak vynásobený 100. Sloupec 12 ukazuje celkovou míru vyloučení, která představuje vážené procento národní požadované cílové populace vyloučené z PISA buď na základě vyloučení na úrovni školy, nebo skrze vyloučení žáků uvnitř škol. Vypočítá se jako míra vyloučení na úrovni školy (sloupec 6 vydělený 100) plus míra vyloučení uvnitř školy (sloupec 11 děleno 100, násobeno 1 minus míra vyloučení na úrovni škol (sloupec 6 vydělený 100). Tento výsledek se pak vynásobí 100. Osm zemí: Kanada, Dánsko, Estonsko, Lucembursko, Norsko, Švédsko, Velká Británie a Spojené státy měly míry vyloučení vyšší než 5 %. Po započtení (tj. odstranění z celkové míry vyloučení) vyloučení z jazykových důvodů klesla míra vyloučení Norska, Švédska, Velké Británie a Spojených států pod 5 %.