169 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Tabulka A2.1 popisuje cílovou populaci zemí účastnících se šetření PISA 2012. Další informace o cílové populaci a implementaci standardů pro výběry PISA najdete v Technické zprávě PISA 2012 (OECD, 2014). Sloupec 1 udává celkový počet patnáctiletých podle nejnovějších dostupných informací, které ve většině zemí znamenaly rok 2011 (rok před zahájením šetření). Sloupec 2 ukazuje počet patnáctiletých zapsaných ve školách do 7. nebo vyššího ročníku (jak definováno výše), o kterém se hovoří jako o způsobilé populaci. Sloupec 3 uvádí národní požadovanou cílovou populaci. Zemím bylo umožněno vyloučit ze způsobilé populace a priori až 0,5 % žáků, hlavně z praktických důvodů. Následující a priori vyloučení tento limit překračují, ale byla odsouhlasena Konsorciem PISA: Belgie vyloučila 0,23 % své populace pro konkrétní typ žáků vzdělávaných při práci; Kanada vyloučila 1,14 % své populace z teritorií a domorodých rezervací; Chile vyloučilo 0,04 % svých žáků, kteří žijí na Velikonočním ostrově, souostroví Juana Fernandeze a v Antarktidě; Indonésie vyloučila 1,55 % svých žáků z provincií z provozních důvodů; Irsko vyloučilo 0,05 % svých žáků na třech ostrovních školách mimo západní pobřeží; Lotyšsko vyloučilo 0,08 % svých žáků ze škol s výukou na dálku a Srbsko vyloučilo 2,11 % svých žáků vyučovaných v srbštině v Kosovu. Sloupec 4 ukazuje počet žáků zapsaných do škol, kteří byli vyloučeni z národní požadované cílové populace buď z opory výběru, nebo později v terénu v průběhu shromažďování dat. Sloupec 5 uvádí velikost národní požadované cílové populace po odečtení žáků zapsaných do vyloučených škol. Toto číslo získáme odečtením sloupce 4 od sloupce 3. Sloupec 6 ukazuje procento žáků zapsaných do vyloučených škol. Tento údaj získáme vydělením sloupce 4 sloupcem 3 a vynásobením 100. Sloupec 7 ukazuje počet žáků účastnících se PISA 2012. Všimněte si, že v některých případech toto číslo nezapočítává patnáctileté žáky hodnocené v rámci dodatečných národních možností. Sloupec 8 udává vážený počet zúčastněných žáků, tj. počet žáků v národně definované cílové populaci, kterou představuje výběrový soubor PISA. Každá země se snažila o maximální pokrytí cílové populace PISA ve školách zahrnutých do výběru. V případě každé vybrané školy byli jako první uvedeni všichni způsobilí žáci, zejména ti patnáctiletí bez ohledu na ročník. Vybraní žáci, kteří měli být z výběru vyloučeni, přesto museli být zahrnuti do dokumentace o výběru včetně uvedení důvodu jejich vyloučení. Sloupec 9 uvádí celkový počet vyloučených žáků, který je dále popsán a zařazen do konkrétních kategorií v tabulce A2.2. Sloupec 10 udává vážený počet vyloučených žáků, tj. celkový počet žáků v národně definované cílové populaci zastoupený počtem žáků vyloučených z výběru, který je také popsán a klasifikován do kategorií vyloučení v tabulce A2.2. Vyloučení žáci byli vyřazeni na základě pěti kategorií: i) žáci s intelektovým postižením – žák má mentální nebo emocionální postižení a je kognitivně opožděný do takové míry, že testování PISA nezvládne absolvovat; ii) žáci s tělesným postižením – žák má mírné až vážné trvalé tělesné postižení takové povahy, že nemůže absolvovat testování PISA; iii) žáci s omezenou znalostí jazyka šetření – žák není schopen číst nebo mluvit žádným z jazyků používaných pro hodnocení v dané zemi a nedokázal by při testování překonat jazykovou bariéru (typicky mohou být vyloučeni žáci, kteří absolvovali méně než rok výuky v jazyce hodnocení); iv) jiné – kategorie definovaná národními centry a schválená