164 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl PISA uvádějícího ekonomický, sociální a kulturní status žáků (ESCS) pro PISA 2012 mají průměr OECD nula a směrodatnou odchylku jedna. Vytrvalost Index vytrvalosti (PERSEV) byl sestaven na základě odpovědí žáků (ST93) podle toho, jestli uvedli, že je následující tvrzení vystihují velmi přesně, z většiny, do jisté míry, moc ne, vůbec ne: když narazím na problém, snadno se vzdávám; odkládám složité problémy; udržuji si zájem o úkoly, které začnu; pokračuji v práci na úkolu, dokud není všechno dokonalé; když narazím na problém, udělám víc, než co se ode mě očekává. Otevřenost k řešení problémů Index otevřenosti k řešení problémů (OPENPS) byl sestaven na základě odpovědí žáků (ST94) podle toho, jestli uvedli, že je následující tvrzení vystihují velmi přesně, z většiny, do jisté míry, moc ne, vůbec ne: umím zvládat velké množství informací; rychle chápu; vždy hledám vysvětlení; umím si snadno propojit fakta; rád/a řeším složité problémy. Rotační uspořádání žákovského dotazníku Hlavní inovací v šetření PISA 2012 bylo rotační uspořádání žákovského dotazníku. Jedním z hlavních důvodů rotačního uspořádání, které bylo již dříve přijato pro kognitivní hodnocení, bylo rozšířit obsah, kterému se žákovský dotazník věnuje. Tabulka A1.1 poskytuje přehled rotačního uspořádání a obsahu dotazníků pro hlavní šetření. Technická zpráva PISA 2012 (OECD, 2014) poskytuje všechny podrobnosti ohledně rotačního uspořádání žákovského dotazníku v PISA 2012, včetně jeho závěrů, pokud jde o (a) odhady schopnosti, (b) mezinárodní zprávy a trendy, (c) další analýzy, (d) strukturu a dokumentaci mezinárodní databáze a (e) logistiku, které byly probírány jinde. Rotační uspořádání má zanedbatelné důsledky pro odhady schopnosti a korelace odhadů schopnosti s kontextovými konstrukty. Mezinárodní databáze (dostupná na www.pisa.oecd.org) zahrnuje všechny proměnné v zázemí každého žáka. Proměnné založené na dotazníkových otázkách odrážejí odpovědi žáků. Ty, které jsou založeny na otázkách, které nebyly součástí dotazníku, jsou kódovány jako chybějící. Rotace umožňuje odhad plné matice dílčích rozptylů, což znamená, že všechny proměnné mohou korelovat se všemi ostatními proměnnými. Tím nejsou ovlivněny závěry, jestli by účinek byl nebo nebyl považován za statisticky významný ve víceúrovňových modelech.