162 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl správě a službách (ISCO 4 a 5), kvalifikovaní odborníci (ISCO 1, 2 a 3). Tato klasifikace se řídí metodikou použitou v jiných publikacích OECD, např. Education at a Glance (OECD, 2013b) a OECD Skills Outlook (OECD, 2013c).1 Úroveň vzdělání rodičů Úroveň vzdělání rodičů je klasifikována prostřednictvím ISCED (OECD, 1999) na základě odpovědí v žákovském dotazníku. Jako v šetřeních PISA 2000, 2003, 2006 a 2009 byly indexy sestaveny výběrem nejvyšší úrovně u každého rodiče a následným zařazením do těchto kategorií: (0) žádné, (1) ISCED 1 (primární vzdělání), (2) ISCED 2 (nižší sekundární), (3) ISCED 3B nebo 3C (učňovské/předučňovské vyšší sekundární), (4) ISCED 3A (vyšší sekundární a/nebo ISCED 4 (postsekundární neterciární), (5) ISCED 5B (odborné terciární), (6) ISCED 5A, 6 (teoreticky orientované terciární a postgraduální). Následně byly sestaveny tři indexy s těmito kategoriemi: Úroveň vzdělání matky (MISCED). Úroveň vzdělání otce (FISCED). Nejvyšší úroveň vzdělání rodičů (HISCED) odpovídá vyšší úrovni ISCED kteréhokoli z rodičů. Nejvyšší úroveň vzdělání rodičů byla také převedena na počet let školní docházky (PARED). Pro převod úrovně vzdělání na roky školní docházky viz Tabulka A1.1 v I. dílu (OECD, 2013d). Přistěhovalecký původ Informace o rodné zemi žáků a jejich rodičů se shromažďují podobným způsobem jako v šetřeních PISA 2000, PISA 2003 a PISA 2006 s použitím národně specifických kódovaných proměnných ISO. Kódy ISO rodné země žáků a jejich rodičů jsou dostupné v mezinárodní databázi PISA (COBN_ S, COBN_ M, a COBN_ F). Index přistěhovaleckého původu (IMMIG) má následující kategorie: (1) rodilí žáci (žáci, kteří se narodili v zemi hodnocení, nebo žáci, kterým se v zemi hodnocení narodil alespoň jeden z rodičů; mezi rodilé žáky jsou zařazeni i ti, kteří se narodili v zahraničí alespoň jednomu z rodičů, který se narodil v zemi hodnocení), (2) žáci druhé generace (ti, kteří se narodili v zemi hodnocení, ale jejichž rodiče se narodili v jiné zemi) a (3) žáci první generace (kteří se narodili jinde než v zemi hodnocení a jejichž rodiče se také narodili v jiné zemi). U dotazníků s chybějícími odpověďmi buď u žáka, u obou rodičů nebo u všech tří otázek byla této proměnné přiřazena hodnota pro chybějící odpověď. Používání počítačů doma Ukazatel toho, jestli žák doma používá stolní počítač, notebook nebo tablet, byl odvozen z odpovědí v dotaznících zaměřených na obeznámenost s informačními a komunikačními technologiemi. V otázce IC01 („Které z následujících přístrojů nebo možností máš doma k dispozici?“) byly uvedeny tři položky: stolní počítač, laptop nebo notebook, tablet (např. <iPad ® >, <BlackBerry ® PlayBookTM>). Žáci, kteří odpověděli „Ano a používám je“ na alespoň jednu otázku, měli u tohoto ukazatele hodnotu 1. Používání počítačů ve škole Ukazatel toho, jestli žák používá stolní počítač, notebook nebo tablet ve škole, byl odvozen z odpovědí v dotaznících zaměřených na obeznámenost s informačními a komunikačními