161 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl <hodiny v jazyce hodnocení> byly v Lucembursku překládány jako „hodiny francouzštiny“ nebo „hodiny němčiny“ podle toho, jestli žáci dostali německou nebo francouzskou verzi testových nástrojů. Kromě jednoduchých a škálovaných indexů popsaných v této příloze vzešlo z dotazníků mnoho proměnných, které korespondují vždy jen s jednou otázkou testu, a proto nebyly použity pro tvorbu indexů. Tyto nepřekódované proměnné mají předponu „ST“ pro položky v žákovském dotazníku a „IC“ pro položky v dotazníku zaměřeném na obeznámenost žáků s informačními a komunikačními technologiemi. Všechny kontextové dotazníky, jakož i mezinárodní databáze PISA, včetně všech proměnných, jsou dostupné na www.pisa.oecd.org Jednoduché indexy na úrovni žáků Studijní program V PISA 2012 byly informace o studijních programech určených patnáctiletým žákům v každé zemi shromážděny jak prostřednictvím žákovských formulářů, tak žákovských dotazníků. Všechny studijní programy byly klasifikovány pomocí ISCED (OECD, 1999). V mezinárodní databázi PISA jsou všechny národní programy uvedeny v proměnné (PROGN), kde prvních šest číslic znamená kód národního centra a poslední dvě číslice kód národního studijního programu. Z údajů o studijních programech byly odvozeny tyto mezinárodně srovnatelné indexy: Úroveň programu (ISCEDL) ukazuje, jestli jsou žáci na (1) primárním stupni vzdělávání (ISCED 1), (2) nižším sekundárním stupni vzdělávání (ISCED 2) nebo (3) vyšším sekundárním stupni vzdělávání (ISCED 3). Označení programu (ISCEDD) uvádí označení studijního programu: (1) = „A“ (obecné programy, jejichž cílem je umožnit přístup na vyšší úroveň programu), (2) = „B“ (programy, jež mají umožnit přístup k odbornému vzdělávání na další programové úrovni), (3) = „C“ (programy, které mají poskytnout přímý přístup na trh práce) nebo (4) = „M“ (modulární programy, které kombinují kterékoli z těchto charakteristik). Zaměření programu (ISCEDO) uvádí, jestli je učební obsah programu (1) všeobecný, (2) předučňovský, (3) učňovský nebo jestli jde o (4) modulární programy, které kombinují kterékoli z těchto charakteristik. Status povolání rodičů Údaje o povolání matky i otce žáka byly získány z odpovědí na otevřené otázky v žákovském dotazníku. Odpovědi byly kódovány do čtyřmístných kódů ISCO (ILO, 1990) a poté převedeny do indexu SEI podle Ganzebooma a kol. (1992). Vyšší skóry SEI ukazují vyšší úrovně statusu povolání. Získáme tyto tři indexy: Status povolání matky (OCOD1). Status povolání otce (OCOD2). Nejvyšší úroveň povolání rodičů (HISEI) odpovídá vyššímu skóru SEI jednoho z rodičů nebo jedinému dostupnému skóru SEI rodičů. Některé analýzy rozlišují mezi čtyřmi různými kategoriemi povolání podle hlavních skupin uvedených v kódu ISCO nejvyššího povolání rodičů: základní (ISCO 9), částečně kvalifikovaní pracovníci ve výrobě a zemědělství (ISCO 6, 7 a 8), částečně kvalifikovaní pracovníci ve státní