156 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Poznámky 1. Mezinárodní výzkum funkčních gramotností dospělých (PIAAC) je založený na jiném koncepčním rámci. PIAAC definuje „řešení problémů v prostředích nabitých technologiemi“ jako schopnost používat digitální technologie, komunikační nástroje a sítě k získání a hodnocení informací, ke komunikaci s ostatními a k provádění praktických úkolů. Šetření PIAAC se zaměřuje na schopnost řešit problémy pro osobní, pracovní a občanské účely stanovením vhodných cílů a plánů a přístupem k informacím a jejich využití prostřednictvím počítačů a počítačových sítí (PIAAC Expert Group in Problem Solving in Technology-Rich Environments, 2009; OECD, 2013b). 2. Mezinárodní výzkum funkčních gramotností dospělých (PIAAC) podobně zjišťuje, že na každé dvě ženy, které podávají výkon na nejvyšší úrovni schopnosti (úroveň 3) „řešit problémy v prostředích nabitých technologiemi“, připadají tři muži. V průměru ve všech zemích podává výkon na této úrovni 6,9 % mužů, ale pouze 4,7 % žen ve věku od 16 do 65 let. Rovnější poměry mužů a žen podávajících vrcholný výkon jsou v Austrálii, Kanadě a Finsku (Tabulka A3.5 v OECD, 2013b). Odkazy ALBERTA EDUCATION (2013A), MINISTERIAL ORDER ON STUDENT LEARNING (#001/2013), http://education.alberta.ca/department/policy/standards/goals.aspx. ALBERTA EDUCATION (2013B), CURRICULUM REDESIGN, http://education.alberta.ca/department/ipr/curriculum.aspx. ALBERTA EDUCATION (2010), INSPIRING EDUCATION: A DIALOGUE WITH ALBERTANS, RETRIEVED FROM http://www.inspiringeducation.alberta.ca/LinkClick.aspx?fileticket=BjGiTVRiuD8%3d&tabid=37. ARANIL, M. A FUKAYA, K. (2010), “JAPANESE NATIONAL CURRICULUM STANDARDS REFORM: INTEGRATED STUDY AND ITS CHALLENGES”, IN JOSEPH I. ZAJDA (ED.), GLOBALISATION, IDEOLOGY AND EDUCATION POLICY REFORMS, GLOBALISATION, COMPARATIVE EDUCATION AND POLICY RESEARCH, VOLUME 11, S. 63-77. HETLAND, L. A KOL. (2013), STUDIO THINKING 2: THE REAL BENEFITS OF VISUAL ARTS EDUCATION, 2. VYDÁNÍ (PRVNÍ VYDÁNÍ: 2007), TEACHERS COLLEGE PRESS, NEW YORK. LEVY, F. (2010), “HOW TECHNOLOGY CHANGES DEMANDS FOR HUMAN SKILLS”, OECD EDUCATION WORKING PAPERS, NO. 45, OECD PUBLISHING. http://dx.doi.org/10.1787/5kmhds6czqzq-en MEVARECH Z. A B. KRAMARSKI (BRZY VYJDE), CRITICAL MATHS FOR INNOVATION: THE ROLE OF METACOGNITIVE PEDAGOGIES, OECD PUBLISHING. MEXT (MINISTRY OF EDUCATION, CULTURE, SPORTS, SCIENCE AND TECHNOLOGY) (2002), JAPANESE GOVERNMENT POLICIES IN EDUCATION, CULTURE, SPORTS, SCIENCE AND TECHNOLOGY 2001: EDUCATIONAL