142 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Poznámky 1. Založeno na párovém porovnání národních vzorců s průměrnými vzorci OECD. Všimněte si, že p-hodnoty nebyly upraveny pro společné testování více hypotéz. 2. Konkrétně skutečnost, že schopnost řešit problémy sdílí asi 2/3 svého celkového rozptylu s matematikou, čtením a přírodními vědami, naznačuje, že pouze na základě tohoto společného rozptylu se dá očekávat, že socioekonomický efekt v řešení problémů dosáhne alespoň 82 % socioekonomického efektu v matematice, čtení nebo přírodních vědách ( √ 2/3 = 0.82). Odkazy FENNEMA, E. (2000), GENDER AND MATHEMATICS: WHAT IS KNOWN AND WHAT DO I WISH WAS KNOWN?, PŘEDNÁŠKA PŘEDNESENÁ NA V. VÝROČNÍM FÓRU NATIONAL INSTITUTE FOR SCIENCE EDUCATION, 22- 23. KVĚTNA 2000, DETROIT MICHIGAN, http://www.wcer.wisc.edu/archive/nise/news_ Activities/Forums/Fennemapaper.htm. HALPERN, D.F. A M.L LAMAY (2000), “THE SMARTER SEX: A CRITICAL REVIEW OF SEX DIFFERENCES IN INTELLIGENCE”, EDUCATIONAL PSYCHOLOGY REVIEW, VOL. 12, NO. 2, S. 229-246. HYDE, J.S. (2005), “THE GENDER SIMILARITIES HYPOTHESIS”, AMERICAN PSYCHOLOGIST, VOL. 60, NO. 6, S. 581-592. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.6.581 MAYER, R.E. A M.C. WITTROCK (2006), “PROBLEM SOLVING” IN P.A. ALEXANDER A P.H. WINNE (EDS.), HANDBOOK OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, 2ND EDITION, LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, MAHWAH, NEW JERSEY, CHAPTER 13. OECD (2005), PROBLEM SOLVING FOR TOMORROW’S WORLD: FIRST MEASURES OF CROSS-CURRICULAR COMPETENCIES FROM PISA 2003, PISA, OECD PUBLISHING. http://dx.doi.org/10.1787/9789264006430-en OECD (2013A), OECD SKILLS OUTLOOK 2013: FIRST RESULTS FROM THE SURVEY OF ADULT SKILLS, OECD PUBLISHING. http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-en OECD (2013B), PISA 2012 RESULTS: READY TO LEARN: STUDENTS’ ENGAGEMENT, DRIVE AND SELF-BELIEFS (VOLUME III), PISA, OECD PUBLISHING. http://dx.doi.org/10.1787/9789264201170-en WÜSTENBERG, S. A KOL. (2014), “CROSS-NATIONAL GENDER DIFFERENCES IN COMPLEX PROBLEM SOLVING AND THEIR DETERMINANTS”, LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES, VOL. 29, S. 18-29.