136 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Přistěhovalecký původ a výsledek žáka V mnoha zemích a ekonomických celcích je větší pravděpodobnost, že děti přistěhovalců budou mít ve škole horší výsledky než děti rodičů, kteří se v zemi narodili. Pozorován je i rozdíl ve výsledcích v řešení problémů mezi dětmi přistěhovalců a dětmi původních obyvatel: děti přistěhovalců podávají významně horší výsledek (v průměru o 32 bodů v zemích OECD) a mají 1,77krát větší pravděpodobnost, že dosáhnou skóru pod úrovní 2. Není tomu tak ovšem všude: ve Spojených arabských emirátech, Izraeli, Černé Hoře, Singapuru, Austrálii a Macau (Čína) si žáci s přistěhovaleckým původem vedou v testu řešení problémů lépe než žáci, jejichž rodiče se v zemi narodili (Tabulka V.4.19). Srovnáme-li rozdíly ve výsledcích mezi žáky s přistěhovaleckým původem a dětmi místních obyvatel ve všech gramotnostech, zdá se v průměru rozdíl pozorovaný v řešení problémů podobný rozdílu v matematice a čtení, ale je menší než rozdíl v přírodních vědách (Tabulka V.4.20). Obrázek V.4.13 Relativní výsledek v řešení problémů u žáků s přistěhovaleckým původem Rozdíl ve výkonu v řešení problémů mezi žáky s přistěhovaleckým původem a žáky, jejichž rodiče se v zemi narodili, s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách Poznámka: Statisticky významné rozdíly jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu v řešení problémů mezi žáky s přistěhovaleckým původem a žáky, jejichž rodiče se v zemi narodili, s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.21. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 Obrázek V.4.13 porovnává výsledek žáků s přistěhovaleckým původem v testu řešení problémů s výsledkem místních žáků, kteří mají podobný výsledek v matematice, čtení a přírodních vědách. V průměru zemí OECD není mezi oběma skupinami žádný rozdíl ve -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50 60 Žáci s přistěhovaleckým původempodávají výkon pod svým očekávaným výkonem v řešení problémůŽáci s přistěhovaleckým původem podávají výkonnad svým očekávaným výkonem v řešení problémů