135 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.4.12 Silné a slabé stránky v řešení problémů u žáků, kde alespoň jeden z rodičů zastává kvalifikované povolání, podle postupu Relativní pravděpodobnost úspěchu ve prospěch žáků, jejichž rodiče zastávají kvalifikovaná povolání, po započtení celkových rozdílů ve výkonu v testu Poznámky: Všechny rozdíly mezi žáky, jejichž rodiče zastávají kvalifikovaná povolání, a těmi, jejichž rodiče zastávají částečně kvalifikovaná a nekvalifikovaná povolání, jsou statisticky významné (viz Příloha A3). Termín \"žáci s vyšším statusem\" odkazuje na žáky, jejichž rodiče zastávají kvalifikovaná povolání. \"Úkoly na získávání poznatků\" jsou úkoly, které měří postup \"zkoumání a porozumění\" nebo \"znázorňování a formulování\". Tento obrázek ukazuje, že úspěšnost v otázkách měřících postup \"znázorňování a formulování\" je 1,08krát větší u žáků, kde alespoň jeden rodič zastává kvalifikované povolání, v porovnání s žáky, jejichž rodiče zastávají částečně kvalifikovaná nebo nekvalifikovaná povolání, po započtení celkových rozdílů ve výkonu v testu a v průměru v zemích OECD. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.18b. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 V Kolumbii a Anglii (Velká Británie) je rozdíl ve výsledcích významně menší u otázek na „sledování a posuzování“ (více než 1,2krát menší nebo méně než 0,83krát větší). Naopak v Šanghaji (Čína) je rozdíl ve výsledcích v otázkách na „sledování a posuzování“ větší než v průměru ve všech zbývajících otázkách (Tabulka V.4.18b). Rozdíly v profilech výsledků související s nejvyšším dosaženým povoláním rodičů mohou pramenit z lepšího přístupu k příležitostem rozvíjet schopnosti potřebné pro řešení problémů jak ve škole, tak mimo ni. Údaje z Mezinárodního výzkumu funkčních gramotností dospělých (OECD, 2013a) ukazují, že pracovníci v kvalifikovaných povoláních se v práci setkávají s úkoly a problémy, jejichž podstatou je zpracování abstraktních informací a řešení vyžaduje alespoň 30 minut času, mnohem častěji než pracovníci v částečně kvalifikovaných nebo nekvalifikovaných povoláních. Tito dospělí mají větší zkušenosti s řešením složitých problémů a mohou v něm vynikat, takže jim více záleží na tom, aby i jejich děti uměly dobře řešit abstraktní problémy.