133 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Do jaké míry rozdíl ve výsledcích související s povoláním rodičů odráží specifické potíže v oblasti řešení problémů, a ne celkově horší výsledek? K určení specifických těžkostí s řešením problémů se výsledek žáků s nižším statusem porovnává s výsledkem žáků s vyšším statusem, kteří mají podobný výsledek v matematice, čtení a přírodních vědách. V průměru v zemích OECD podávají žáci, jejichž rodiče pracují v částečně kvalifikovaných a nekvalifikovaných povoláních, výsledek blízký jejich očekávané úrovni v řešení problémů vzhledem k jejich výsledkům v matematice, čtení a přírodních vědách. Analýza údajů PISA ukazuje, že slabší výsledek v řešení problémů pozorovaný u znevýhodněných žáků nesouvisí s tím, že by tato oblast připadala těmto žákům zvláště těžká, ale obecně souvisí s celkově slabším výsledkem ve všech gramotnostech. Ve Francii, Tchaj-wanu (Čína), Estonsku a Kanadě ovšem žáci, jejichž rodiče pracují v částečně kvalifikovaných nebo nekvalifikovaných povoláních, podávají lepší výsledek v řešení problémů než žáci se stejným počtem bodů v matematice, čtení a přírodních vědách, u nichž alespoň jeden z rodičů zastává kvalifikované povolání. Jedna interpretace tohoto výsledku je, že v těchto zemích a ekonomických celcích se potenciál žáků ze znevýhodněných rodin ve vyučovacích předmětech nemůže plně realizovat. Proto se tito žáci zdají v matematice, čtení a přírodních vědách slabší než v řešení problémů. Oproti tomu v Ruské federaci, Spojených arabských emirátech, Malajsii, Srbsku a Slovenské republice získali znevýhodnění žáci v testu řešení problémů menší počet bodů než žáci s podobným výsledkem v hlavních vyučovacích předmětech. V těchto zemích přispívá slabá úroveň schopností příznačných pro řešení problémů ke špatnému výsledku znevýhodněných žáků v řešení problémů (Obrázek V.4.11 a Tabulka V.4.17). Obrázek V.4.11 Relativní výsledek v řešení problémů u žáků, jejichž rodiče pracují v částečně kvalifikovaných nebo nekvalifikovaných povoláních Rozdíl ve výkonu v řešení problémů mezi žáky s nižším statusem a žáky s vyšším statusem s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách Poznámky: Statisticky významné rozdíly jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Termín \"žáci s nižším statusem\" odkazuje na žáky, jejichž rodiče zastávají částečně kvalifikovaná nebo nekvalifikovaná povolání; částečně kvalifikovaná povolání zahrnují hlavní skupiny ISCO 4, 5, 6, 7, 8 a 9. Termín \"žáci s vyšším statusem\" odkazuje na žáky, jejichž rodiče zastávají kvalifikovaná povolání; kvalifikovaná povolání zahrnují hlavní skupiny ISCO 1, 2 a 3. Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu v řešení problémů mezi žáky, jejichž rodiče zastávají částečně kvalifikovaná nebo nekvalifikovaná povolání, a žáky s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách, jejichž rodiče zastávají kvalifikovaná povolání. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.17. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 Žáci, jejichž rodiče pracují v částečně kvalifikovaných nebo nekvalifikovaných povoláních, podávají výkon NAD svou očekávanou úrovní v řešení problémůŽáci, jejichž rodiče pracují v částečně kvalifikovaných nebo nekvalifikovaných povoláních, podávají výkon POD svou očekávanou úrovní v řešení problémů