132 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl a Malajsii je stejný jako v matematice, ale větší než ve čtení. Ve všech ostatních zemích a ekonomických celcích je rozdíl ve výsledcích v řešení problémů související s povoláním rodičů menší než v matematice a často také menší než ve zbývajících předmětech. Ve Francii, Španělsku a Tchaj-wanu (Čína) je rozdíl ve výsledcích v matematice větší než v řešení problémů o více než šestinu směrodatné odchylky (Tabulka V.4.16). Rozdíly ve výsledcích v řešení problémů související s povoláním rodičů se dají rozložit na dvě složky. První je celkový slabší výsledek: žáci z rodin s nižším statusem většinou podávají v šetření PISA horší výsledek než žáci s vyšším statusem ve všech gramotnostech. Druhá složka je typická pouze pro řešení problémů. Odráží rozdíly napříč skupinami v tom, jak se studijní potenciál promítá do výsledků v řešení problémů, jakož i rozdíly ve schopnostech měřených výhradně v testu řešení problémů. V Kapitole 2 byl celkový rozptyl v schopnosti řešit problémy také rozdělen na dvě složky - jednu, která je společná i testu v matematice, čtení a přírodních vědách (68 %), a druhou, která je typická pro řešení problémů (32 %) (Tabulka V.2.5). Kdyby rozdíl ve výsledcích související s povoláním rodičů odrážel jenom horší celkový výsledek, nepostihoval by tuto druhou složku, a rozdíl mezi schopností řešit problémy a ostatními gramotnostmi by byl menší.2 Obrázek V.4.10 Rozdíl související s povoláním rodičů ve výsledcích v řešení problémů, matematice, čtení a přírodních vědách Bodový rozdíl mezi žáky, u nichž je nejvyšší povolání rodičů kvalifikované, a žáky, u nichž je nejvyšší povolání rodičů částečně kvalifikované nebo nekvalifikované, vyjádřený jako procento celkového rozptylu výkonu Poznámky: Všechny rozdíly jsou statisticky významné (viz Příloha A3). Částečně kvalifikovaná a nekvalifikovaná povolání zahrnují hlavní skupiny ISCO 4, 5, 6, 7, 8, a 9 Kvalifikovaná povolání zahrnují hlavní skupiny ISCO 1, 2, a 3 Země a ekonomické celky jsou řazeny vzestupně podle rozdílu ve výkonu v řešení problémů mezi žáky, u nichž je nejvyšší dosažené povolání rodičů kvalifikované, a žáky, u nichž je nejvyšší dosažené povolání rodičů částečně kvalifikované nebo nekvalifikované. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.16. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611