131 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl žáků. Toto jednodušší měření klasifikuje žáky podle nejvyššího pracovního zařazení jejich otce nebo matky. Do skupiny s vyšším statusem se řadí děti manažerů, lékařů, právníků, inženýrů a jiných zástupců odborných povolání, jako jsou například učitelé. V průměru v zemích OECD je 51 % žáků v této skupině s vyšším statusem; 43 % žáků je ve skupině s nižším statusem, kde rodiče nemají úplné odborné vzdělání nebo zastávají jen elementární pracovní pozice. U 6 % žáků informace o povolání obou rodičů chybí nebo je neúplná, a tudíž byli z této analýzy vyloučeni. Obrázek V.4.9b Síla vztahu mezi socioekonomickým statusem a výsledkem v řešení problémů uvnitř škol a mezi školami Procento rozptylu výkonu vysvětlené socioekonomickým statusem žáků a škol Poznámky: Obrázek ukazuje složky rozptylu výkonu v řešení problémů pro průměr OECD. Rozptyl výkonu započtený do Indexu PISA uvádějícího ekonomický, sociální a kulturní status žáků (ESCS) škol a žáků je vyznačený modře. Odhady uvedené v tomto obrázku nezahrnují žáky s chybějícími informacemi o ESCS. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.14. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 V průměru v zemích OECD získali žáci, kteří mají alespoň jednoho rodiče s vysoce odborným povoláním, o 45 bodů více než žáci, jejichž rodiče mají částečně kvalifikované nebo nekvalifikované povolání. Rozdíl ve výsledcích v řešení problémů související s nejvyšší dosaženou kvalifikací rodičů činí téměř polovinu směrodatné odchylky (48 %) (Obrázek V.4.10). Ovšem tento rozdíl je menší než u výsledků v matematice (57 %), čtení a přírodních vědách (obojí 56 %). V Norsku, Maďarsku a Ruské federaci je rozdíl ve výsledcích související s povoláním rodičů stejný v řešení problémů jako v matematice, čtení a přírodních vědách. V Šanghaji (Čína), Irsku a Itálii je rozdíl stejný jako v matematice, ale menší než ve čtení. A v Srbsku, Spojených arabských emirátech 17,4 %1,6 %0,2 %0,5 %7,8 %39,0 %12,4 %20,4 %50 40 30 20 10 0 10 20 30 Rozptyl mezi školami (37,8 %)Rozptyl uvnitř škol (61,5 %)