128 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl chlapců v otázkách měřících postup „zkoumání a porozumění“ a „znázorňování a formulování“, ale blíží se výsledkům chlapců (a je tedy silnější než očekávaný) v „plánování a provádění“ a „sledování a posuzování“. Tudíž dobrý výkon Koreje, který je připisován zejména lepšímu než očekávanému výsledku v otázkách měřících získávání poznatků (viz Kapitola 3), pochází částečně z dobrého výsledku chlapců v těchto otázkách. Podobný vzorec platí také pro Hongkong (Čína) a Macao (Čína): v obou případech chlapci celkově překonávají dívky, a to zejména v úkolech na získávání poznatků, ale v úkolech na používání poznatků už ne (Tabulka V.4.11b). Naopak v mnoha evropských zemích včetně těch s nadprůměrnými výsledky v řešení problémů, jako jsou Francie, Nizozemsko, Itálie a Německo, jsou vzorce výkonů pro chlapce a dívky v různých postupech řešení problémů podobné. Ve Španělsku, Hongkongu (Čína), Koreji a Macau (Čína) je výsledek dívek slabší než výkon chlapců v otázkách měřících postupy „zkoumání a porozumění“ po započtení celkových rozdílů ve výsledcích chlapců a dívek. Ve zbývajících zemích a ekonomických celcích nejsou důkazy na identifikaci různých vzorců pro chlapce a dívky dost silné. V otázkách měřících postupy „znázorňování a formulování“ je výsledek dívek slabší než výkon chlapců ve 24 zemích a ekonomických celcích po započtení celkových rozdílů ve výsledcích mezi chlapci a dívkami. Rozdíly ve výsledcích v těchto otázkách jsou oproti výsledkům u zbývajících testových otázek větší v Šanghaji (Čína), Kolumbii, Koreji a Hongkongu (Čína), kde výsledek dívek dosahuje pouze maximálně 80 % očekávané hodnoty. Ve zbývajících 20 zemích a ekonomických celcích nejsou důkazy dost silné, aby bylo možné určit různé vzorce výsledků pro chlapce a dívky (Tabulka V.4.11b). Dívky vykazují lepší výsledek než chlapci v úkolech na „plánování a provádění“ v Hongkongu (Čína), Koreji, Tchaj-wanu (Čína), Brazílii, Japonsku, Portugalsku, Singapuru, Macau (Čína), Anglii (Velká Británie), Austrálii, Srbsku a Finsku po započtení celkových rozdílů ve výsledcích mezi chlapci a dívkami. Ve všech těchto zemích a ekonomických celcích kromě Finska dívky vykazují průměrně horší výsledek než chlapci (ale tento rozdíl není významný v Tchaj-wanu (Čína), Anglii (Velká Británie) a Austrálii). Oproti tomu ve Finsku si dívky vedou v průměru lépe než chlapci a tato analýza ukazuje, že dobrý výkon dívek celkově pramení hlavně z jejich lepšího výsledku v úkolech měřících postupy „plánování a provádění“ (Tabulka V.4.11b). A konečně v Kolumbii, Šanghaji (Čína), Dánsku, Chile, Koreji, Malajsii, Anglii (Velká Británie) a Austrálii dívky vedou nad chlapci v otázkách na „sledování a posuzování“ (Tabulka V.4.11b). Interaktivní nebo statická povaha problémové situace není v průměru v zemích OECD spojována s rozdíly ve výsledcích podle pohlaví (Tabulka V.4.11a): výsledek dívek v interaktivních otázkách je podobný jako jejich výsledek ve statických otázkách. Relativní úspěšnost (poměr šancí) v interaktivních otázkách u dívek v porovnání s chlapci (0,92) je přibližně stejná jako u statických otázek (0,93). Velké rozdíly ve výsledcích byly zjištěny v Chile a v Maďarsku, kde dívky podávají více než 1,2krát horší výsledek v interaktivních otázkách než ve statických otázkách. V porovnání s chlapci jsou dívky v těchto dvou zemích dobré zejména v analyzování a řešení statických problémových situací - a slabé v analyzování a řešení interaktivních problémových situací. Opačný vzorec byl zjištěn v Černé Hoře, kde dívky podávají více než 1,2krát lepší výsledek v interaktivních otázkách než ve statických.