127 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl znalostí, zdají být silnou stránkou dívek, zatímco abstraktnější otázky na „znázorňování a formulování“, které souvisí s postupy na získávání znalostí, se zdají být jejich slabinou. Vyjdeme-li ze současné psychometrické literatury (viz např. Halpern a LaMay, 2000), dá se náskok chlapců v otázkách, které vyžadují zpracování většího množství abstraktních informací, očekávat. Tato literatura nachází soustavné rozdíly mezi pohlavími v některých testech kognitivních schopností. Nejčastěji uváděný rozdíl je ve schopnosti převádět vizuálně prostorový obraz do pracovní paměti. Podle literatury si muži často vedou lépe než ženy v kognitivních úkolech, které vyžadují schopnost generovat informace a manipulovat s nimi v mentální reprezentaci. V šetření PISA zaměřeném na řešení problémů je tato schopnost zvláště důležitá pro úspěšnost v úkolech na „znázorňování a formulování“. Obrázek V.4.8 Silné a slabé stránky dívek, podle postupu v řešení problémů Relativní pravděpodobnost úspěchu ve prospěch dívek, po započtení celkových rozdílů ve výkonu v testu Poznámky: Statisticky významné rozdíly mezi pohlavími jsou vyznačeny tučně (viz Příloha A3). Tento obrázek ukazuje, že úspěšnost dívek v otázkách měřících postup \"znázorňování a formulování\" je jenom 0,89krát větší než výkon chlapců, po započtení celkových rozdílů ve výkonu v testu a v průměru v zemích. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.11b. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 Profil výsledků v postupech řešení problémů se významně liší mezi chlapci a dívkami v 27 ze 44 zemí a ekonomických celků, které se účastnily šetření1. Až na tři z nich dívky všude podávají výkon pod svou očekávanou úroveň zejména v otázkách měřících postup „znázorňování a formulování“ (Tabulka V.4.11b). V Koreji dívky dosahují celkově nižšího skóru na škále schopnosti řešit problémy než chlapci. Analýza podle skupin podobných otázek ukazuje, že výkon dívek je mnohem slabší než výkon