126 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.4.7 Relativní výsledky v řešení problémů u dívek Rozdíl ve výkonu v řešení problémů mezi dívkami a chlapci s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách Poznámka: Statisticky významné rozdíly jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu v řešení problémů mezi dívkami a chlapci s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.10. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 V zemích, které použily počítačové rozhraní také k hodnocení matematiky a čtení, chlapci podávají lepší výkon vzhledem k dívkám v počítačových testech než v papírových testech. V matematice poskytuje počítačový test větší výhodu chlapcům než dívkám, ve čtení mají zase menší výhodu dívky (Tabulka V.4.8). Lze tedy spekulovat, že počítačové zadání testu schopnosti řešit problémy přispělo k lepším výsledkům chlapců. Rozdíly ve vzorcích výsledků napříč otázkami Rozdíly ve výsledcích mezi chlapci a dívkami se v testu řešení problémů liší v závislosti na typu otázek. Například porovnání míry úspěšnosti chlapců a dívek v otázkách představujících čtyři hlavní postupy řešení problémů, které uvádí koncepční rámec - „zkoumání a porozumění“, „znázorňování a formulování“, „plánování a provádění“ a „sledování a posuzování“ - odhalí výrazné kontrasty. Obrázek V.4.8 ukazuje, že dívky si vedou lépe - a tudíž ve většině případů na podobných úrovních jako chlapci - v otázkách měřících aspekt „plánování a provádění“. Tabulka V.4.11b ukazuje, že v průměru je v zemích OECD úspěšnost (tj. poměr odpovědí s plným počtem bodů a odpovědí s nulovým nebo částečným počtem bodů) dívek v těchto otázkách na hodnotě 0,96 úspěšnosti chlapců – tj. lehce pod úrovní chlapců. Oproti tomu je výsledek dívek slabší v otázkách měřících aspekt „znázorňování a formulování“. Zde je úspěšnost dívek pouze na hodnotě 0,84 úspěšnosti chlapců. Po započtení jejich celkově nižší úspěšnosti v šetření, jak je vidět na Obrázku V.4.8, se otázky na „plánování a provádění“, které měří postupy využití -35 -30 -25 -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 Dívky podávají výkon nad svou očekávanou úroveň v řešení problémůDívky podávají výkon pod svou očekávanou úroveň v řešení problémů