125 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.4.6 Rozdíly mezi chlapci a dívkami ve výsledcích v řešení problémů, matematice, čtení a přírodních vědách Jako procento celkového rozptylu výkonu Poznámky: Statisticky významné rozdíly mezi pohlavími jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Všechny rozdíly mezi pohlavími v čtenářské gramotnosti jsou statisticky významné. Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle rozdílu podle pohlaví v řešení problémů (chlapci-dívky). Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.8. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 Analýza zohledňující rozdíly ve výsledcích ve vyučovaných předmětech ukazuje, že rozdíl v řešení problémů podle pohlaví je způsoben hlavně dobrým výsledkem chlapců ve schopnostech, které se měří pouze v testu řešení problémů. Protože lehké znevýhodnění dívek v matematice je skutečně vyváženo velkým zvýhodněním ve čtení, a do analýzy jsou započteny výsledky ve všech třech hlavních gramotnostech (matematika, čtení a přírodní vědy) - jak je vidět na Obrázku V.4.7, není výsledný odstup v relativních výsledcích v řešení problémů (8 bodů ve prospěch chlapců) mezi pohlavími příliš odlišný od skutečného rozdílu mezi pohlavími v řešení problémů. Existuje několik studií, které se zaměřují na rozdíly v řešení problémů podle pohlaví (viz Hyde, 2005; Wüstenberg a kol., 2014). Výsledky šetření PISA 2003 schopnosti řešit problémy ukázaly velmi málo zemí, v nichž byly shledány významné rozdíly ve výsledcích mezi oběma pohlavími (OECD, 2005). Ovšem šetření PISA 2003 bylo omezeno na statické problémové situace, a jeho výsledky se tedy s výsledky šetření PISA 2012 nedají srovnávat. Navíc šetření PISA 2003 bylo zadáváno papírovou formou, zatímco test v roce 2012 se prováděl na počítači.