124 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Protože je lepší výkon chlapců doprovázen větším rozptylem výsledků, je v některých zemích více chlapců jak na nejvyšších úrovních výsledků - v souladu s vyššími úrovněmi průměrného výsledku, tak na nejnižších úrovních výsledku - v souladu s větším rozptylem výsledků. Méně zastoupeni bývají chlapci mezi žáky se středním rozpětím výsledků. V Chorvatsku, Itálii a Slovenské republice je pravděpodobnost, že žák podá slabý výkon, stejná u chlapců i u dívek, ale pravděpodobnost, že chlapci podají vynikající výkon, je dvojnásobná oproti stejné pravděpodobnosti u dívek. V žádné zemi nebo ekonomickém celku není mezi nejlepšími žáky v řešení problémů více dívek než chlapců (Tabulka V.4.6). Jak jsou na tom rozdíly mezi pohlavími, pokud jde o výsledky v řešení problémů, v porovnání s rozdíly v matematice, čtení a přírodních vědách Větší rozdíly ve výsledcích chlapců ve srovnání s rozdíly pozorovanými u dívek nejsou typické jen pro oblast řešení problémů. Ve skutečnosti se jedná o společný rys všech testů gramotností PISA. Rozdíl ve výsledcích pozorovaný u chlapců je v průměru ve všech zemích zhruba 1,2krát větší než rozdíl pozorovaný u dívek. Podobný poměr se vyskytuje i u testů matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti (Tabulka V.4.9). V hodnocených gramotnostech PISA se rozdíly v průměrném výsledku u obou pohlaví velmi liší. Dívky jsou lepší než chlapci ve čtení, ale chlapci překonávají dívky v matematice. Výhoda dívek ve čtení je celých 40 % směrodatné odchylky v průměru v zemích OECD, které se účastnily testu řešení problémů. Výhoda chlapců v matematice je pouze 11 % směrodatné odchylky. V přírodních vědách nebyla zjištěna žádná zřetelná výhoda ani u chlapců, ani u dívek. Výhoda chlapců v řešení problémů (7 % směrodatné odchylky v průměru v zemích OECD) je tudíž menší než výhoda chlapců v matematice, ale větší než rozdíl ve výsledcích obou pohlaví v přírodních vědách (Obrázek V.4.6). Není jasné, jestli se rozdíl ve schopnostech chlapců a dívek řešit problémy dá očekávat. Na jednu stranu otázky položené v šetření PISA schopnosti řešit problémy nebyly založeny na znalosti obsahu, takže výhoda chlapců nebo dívek v tom, že lépe ovládají konkrétní učební látku, by výsledky ovlivnit neměla. Na druhou stranu, jak se ukázalo v Kapitole 2 (Obrázek V.2.13), je výkon v řešení problémů těsněji spjat s výkonem v matematice než s výkonem ve čtení. Dalo by se tedy očekávat, že se rozdíly ve výsledcích podle pohlaví budou podobat rozdílům pozorovaným v matematice - ve většině zemí s mírnou výhodou pro chlapce - než rozdílům ve čtení, kde měly naopak velkou výhodu dívky.