123 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl V průměru zemí OECD řeší chlapci problémy na nejvyšších úrovních s větší pravděpodobností než dívky. Podíl chlapců s nejlepšími výsledky je 1,50krát vyšší než podíl dívek s nejlepšími výsledky. Na nejnižších úrovních výsledků (pod úrovní 2) jsou dívky a chlapci zastoupeni stejně (Obrázek V.4.5 a Tabulka V.4.6). Ve více než polovině zemí a ekonomických celků, které se zúčastnily šetření schopnosti řešit problémy, chlapci v průměru překonávají dívky. Největší náskok mají chlapci v Kolumbii, Šanghaji (Čína), Brazílii a na Slovensku, kde rozdíl překračuje 20 bodů. Mezi výjimkami jsou Spojené arabské emiráty, Bulharsko, Finsko a Černá Hora, kde dívky v průměru překonávají chlapce. V 16 zemích/ekonomických celcích není rozdíl ve výsledcích mezi chlapci a dívkami statisticky významný (Obrázek V.4.4 a Tabulka V.4.7). Obrázek V.4.5 Schopnost řešit problémy u dívek a chlapců Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.6. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 Větší rozptyl výsledků u chlapců než u dívek najdeme téměř v každé zemi a ekonomickém celku. Směrodatná odchylka u chlapců překračuje směrodatnou odchylku u dívek o více než 15 bodů v Izraeli, Spojených arabských emirátech a Itálii. V žádné zemi a ekonomickém celku nebyla směrodatná odchylka u chlapců menší než u dívek. V deseti zemích a ekonomických celcích je směrodatná odchylka u chlapců i dívek přibližně stejná (Tabulka V.4.7). 8,7 12,8 20,7 24,5 20,2 10,0 3,1 7,8 13,5 23,3 26,8 19,0 7,7 1,8 30 25 20 15 10 5 0 5 10 15 20 25 30 Pod úrovní 1 Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 Úroveň 6 %Chlapci Dívky