121 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Dobrý výsledek v testu řešení problémů u žáků v určitém vzdělávacím programu, související s jejich výsledkem v ostatních předmětech hodnocených v PISA, může být interpretován dvěma způsoby. Na jednu stranu mohou osnovy a výukové postupy v těchto programech podporovat autentické učení a připravovat žáky na zvládání složitých problémů zasazených do reálného života v kontextu, s jakým se žáci obvykle ve škole nesetkávají. Na druhou stranu může být lepší než očekávaný výsledek v řešení problémů známkou toho, že v těchto programech není potenciál žáků rozvíjen tak, jak by tomu mohlo být v hlavních vyučovacích předmětech. Rozdíly v řešení problémů podle pohlaví Rozdíly mezi chlapci a dívkami mohou být analyzovány z hlediska celkové schopnosti řešit problémy, v souvislosti s rozdíly ve výsledcích v jiných gramotnostech a z hlediska různých kognitivních schopností, na které se klade důraz v různých skupinách testových úloh. Chlapci získali v průměru v zemích OECD o sedm bodů více v testu řešení problémů než dívky (Obrázek V.4.4). Rozdíly pozorované mezi chlapci jsou také větší než rozdíly u dívek. Směrodatná odchylka u chlapců je 100 bodů, zatímco u dívek je to pouze 91 bodů. Podobně je rozdíl mezi horním (95. percentil) a spodním (5. percentil) pásmem rozložení výsledků výrazně větší mezi chlapci než mezi dívkami (Tabulka V.4.7).