119 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl o 8, respektive 25 bodů nad svou očekávanou úroveň v porovnání se všemi belgickými žáky podobné zdatnosti v hlavních gramotnostech. Podobně žáci v učňovském vyšším sekundárním programu v Portugalsku získali o 17 bodů více, než se očekávalo. Odstup ve výsledcích v řešení problémů mezi žáky v učňovských a všeobecných studijních programech je v tomto případě menší v řešení problémů než v matematice, čtení a přírodních vědách (Tabulka V.4.5). Méně významných rozdílů najdeme v zemích, jejichž žáci jsou celkově relativně silní v řešení problémů v porovnání se žáky v jiných zemích s podobnou úrovní gramotnosti v matematice, čtení a přírodních vědách. Žáci v uměleckých vyšších sekundárních programech v Srbsku překonávají očekávání o ještě větší rozdíl než jiní žáci v zemi, ale ke studiu v těchto programech je přihlášeno méně než 2 % všech patnáctiletých. Žáci, kteří zaostávají v nižším sekundárním vzdělání v Itálii (asi 2,6 % všech patnáctiletých), jsou relativně slabí v řešení problémů i po započtení rozdílů ve výsledku v matematice, čtení a přírodních vědách. Tito žáci tudíž nepřispívají k celkovému (relativně) silnému výsledku italských žáků v řešení problémů. Obrázek V.4.3 Relativní výsledky v řešení problémů podle vzdělávacího programu (část 1/2) Poznámka: Čísla v závorkách uvádějí podíl 15letých žáků v studijním programu. Součty procent v každé zemi a ekonomickém celku nemusí být 100 kvůli zaokrouhlování a výjimečným programům, pro které nebyla data k dispozici. V tomto obrázku byly zahrnuty pouze země a ekonomické celky, kde byly k dispozici výsledky pro více než jeden studijní program. Prostřední sloupec zahrnuje všechny programy, u nichž se relativní výkon v řešení problémů statisticky neliší od 0 (viz Příloha A3). V Belgii byly informace o studijních programech v PROGN spojeny s informacemi o regionech k identifikaci vzdělávacích programů: “Vl.” odkazuje na Vlámské společenství, “Fr.” na Francouzské společenství a “Něm.” na Německojazyčné společenství; výsledky pro programy s omezeným počtem hodin a \"Speciální vzdělávání” jsou uvedeny na národní úrovni. V Německu jsou žáci ve více studijních programech klasifikováni podle speciálního vzdělávacího programu. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.5. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611