118 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.4.2 Relativní výsledky v řešení problémů u žáků v učňovských a předučňovských oborech Rozdíl ve výkonu v řešení problémů mezi žáky v učňovských a předučňovských oborech a žáky ve všeobecných programech s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách Poznámka: Statisticky významné rozdíly jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu mezi žáky v učňovských/předučňovských oborech a žáky ve všeobecných studijních programech s podobným výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulky V.4.2. a V.4.4 Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 Obrázek V.4.3 prostřednictvím národní klasifikace studijních programů zemí poukazuje na vzdělávací programy, kde mají žáci významně lepší výsledek v řešení problémů než žáci se srovnatelnými výsledky v matematice, čtení a přírodních vědách, kteří jsou zapsáni do jiných studijních programů. Mnohé rozdíly v relativních výsledcích žáků různých studijních programů dělají starosti zemím nebo ekonomickým celkům s celkově slabšími výsledky v řešení problémů, než se čekalo (viz Obrázek V.2.15 a Tabulka V.2.6). V těchto případech může „relativně silný“ program tvořit výjimku z celkově slabých výsledků. Žáci, kteří absolvují všeobecné studijní obory, jež jsou předstupněm vyššího vzdělání v Německu (Gymnasium) a Maďarsku (Gimnázium), například mají v průměru lepší výsledky v řešení problémů než jiní němečtí nebo maďarští žáci s podobnými skóry v matematice, čtení a přírodních vědách. Protože celkově mají žáci v Německu a Maďarsku horší výsledky než žáci v jiných zemích s podobnými výsledky v hlavních předmětech, tento poznatek dává tušit, že za tímto neúspěchem stojí hlavně výsledky žáků, kteří navštěvují jiné než všeobecné studijní programy. V jiných zemích dosahují žáci z konkrétních učňovských oborů vyššího počtu bodů než jiní žáci v jejich zemi, kteří jsou podobně zdatní v matematice, čtení a přírodních vědách. To je případ žáků v učňovských vyšších sekundárních oborech ve vlámsky a německy hovořících komunitách v Belgii: dosáhli -50 -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 Žáci v učňovských/předučňovských oborech podávají výkon nad svou očekávanou úroveň v řešení problémů Žáci v učňovských/předučňovských oborech podávají výkon podsvou očekávanou úroveň v řešení problémůProcento žáků v učňovských a předučňovských studijních oborech