116 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Kolik z rozdílů ve výsledcích, které jsou typické pro řešení problémů, leží mezi školami, a jaká část souvisí s rozdíly mezi žáky, kteří navštěvují stejnou školu? Obrázek V.4.1 ukazuje, že v průměru podobný podíl - asi jedna třetina rozdílů v řešení problémů uvnitř škol a mezi školami se nezapočítává do rozdílů ve výsledcích v matematice uvnitř škol a mezi nimi, a tudíž se dá považovat za typickou pro řešení problémů. Proto nejenže mají školní postupy a praxe významný vliv na výkon žáků v řešení problémů (viz Kapitola 2, Obrázek V.2.12), ale velký podíl rozptylu výkonu mezi školami je typický pro řešení problémů. To znamená, že rozdíly ve výkonu v řešení problémů mezi školami nepramení jenom z rozdílů ve výkonu v matematice. Žebříčky škol sestavené podle výsledků v řešení problémů se budou lišit od žebříčků škol podle výkonu v matematice. U škol, které mají podobné výsledky v matematice, odráží významné rozdíly v řešení problémů mezi školami pravděpodobně to, jak velký důraz tyto školy kladou na rozvíjení schopnosti žáků řešit problémy a jak k této oblasti přistupují. Podobně rozdíly mezi žáky uvnitř škol jenom částečně odrážejí jejich obecné studijní schopnosti. Do jaké míry jsou rozdíly ve výsledcích v řešení problémů příznačné pro tuto schopnost, do takové míry se původ těchto rozdílů liší od původu rozdílů ve výsledcích v hlavních předmětech. Obrázek V.4.1 Rozptyl ve výsledcích typický pro řešení problémů Poznámka: Obrázek ukazuje složky rozptylu výkonu v řešení problémů pro průměr OECD. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.4.1. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003611 25,6%40,4%12,7%20,6%50 40 30 20 10 0 10 20 30 Rozptyl mezi školami (38,3%)Rozptyl ve školách (61,0%)