113 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Poznámky 1. Doplňující analýzu, která pomůže podrobněji rozebrat silné a slabé stránky řešení problémů, bude možné provést, až budou k dispozici behaviorální sekvence zaznamenané počítačovým rozhraním (data o postupu). Po identifikaci základních požadavků každé otázky testu mohou být data zaznamenávající interakce žáků s otázkou využita například k identifikaci vzorců častých úskalí, která žákům bránila v úspěšném řešení. 2. Byl proveden Fisherův exaktní test o nezávislosti řad a sloupců. Nelze zavrhnout nulovou hypotézu o nezávislosti řad a sloupců pro kontingenční tabulky spojující kognitivní postupy s povahou problémové situace (p-hodnota: 0,69). 3. Toto je problém externí validity, která se neodráží ve standardních chybách poskytnutých se statistickou analýzou v této kapitole. Zatímco závěr o silných a slabých stránkách je vnitřně platný pro konkrétní analyzovaný test na řešení problémů, otázka externí validity je, jestli by jiný test, konstruovaný podle stejné definice a koncepčního rámce, poskytl úplně stejné výsledky, tj. do jaké míry lze generalizovat z výsledku v tuctu otázek o schopnosti na nepozorovaný koncept skrývající se pod těmito otázkami. Odkazy OECD (2013), PISA 2012 ASSESSMENT AND ANALYTICAL FRAMEWORK: MATHEMATICS, READING, SCIENCE, PROBLEM SOLVING AND FINANCIAL LITERACY\", PISA, OECD PUBLISHING. http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en OECD (BRZY VYJDE), TECHNICKÁ ZPRÁVA PISA 2012, PISA, OECD PUBLISHING.