109 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.3.9 Relativní úspěšnost v úkolech na řešení problémů podle formátu odpovědi Úspěšnost v otázkách s tvořenou odpovědí oproti otázkám s výběrem odpovědi, ve srovnání s průměrem OECD po zohlednění efektu testového sešitu Poznámka: Statisticky významné hodnoty jsou vyznačeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle relativní pravděpodobnosti úspěšnosti v otázkách s konstruovanou odpovědí na základě úspěšnosti v otázkách s volenou odpovědí. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.3.5. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003592 Formát odpovědi ovšem silně souvisí s konkrétním postupem, na který otázka míří. Otázky, které se zaměřují na měření schopnosti žáků ve „zkoumání a porozumění“, jsou většinou prezentovány ve formátu odpovědi s výběrem možnosti. Otázky, které se zaměřují na měření schopnosti žáků v „plánování a provádění“, jsou většinou prezentovány ve formátu s konstruovanou odpovědí. Nicméně v každé sadě otázek definovaných nějakým postupem řešení problémů jsou jak otázky s vybíranými odpověďmi, tak otázky s konstruovanými odpověďmi, aby bylo možné vyvažovat vliv formátu odpovědi (u konkrétní země) při porovnávání míry úspěšnosti různých skupin otázek zahrnujících různé postupy. Seskupení zemí podle jejich slabých a silných stránek v řešení problémů Analýza v této kapitole odhaluje rozdíly ve vzorcích výsledku žáků v různých typech otázek. Analýza ukázala, že dvě hlavní dimenze, podle nichž se výsledky zemí a ekonomických celků liší, souvisí s tím, jestli je k získání relevantních informací potřebná interakce s problémovou situací, a závisí na tom, jestli úkol primárně odpovídá postupu pro získávání nebo využití poznatků. Společně rozdíly ve výsledku podle povahy problémové situace a hlavních postupů řešení problémů rozdělí země a ekonomické celky na několik skupin (Obrázek V.3.10). Je zajímavé, že tyto skupiny se často překrývají s historickým a geografickým dělením. 0,75 0,80 0,85 0,90 0,95 1,00 1,05 1,10 1,15 1,20 Lepší než očekávaný výkon v otázkách s volenou odpovědí Poměr šancí(Průměr OECD = 1,00)Lepší než očekávaný výkon v otázkách s konstruovanou odpovědí