98 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Úspěšnost v interaktivních a statických úkolech Obrázek V.3.3 ukazuje průměrnou míru úspěšnosti v interaktivních úkolech oproti průměrné míře úspěšnosti ve statických úkolech. Pohled do něj nám okamžitě napoví, že obecně jsou žebříčky zemí u obou typů otázek podobné. Výsledek v interaktivních otázkách je silně svázán s výsledkem ve statických otázkách. Ovšem jak ukazuje Obrázek V.3.3, výsledek není vždycky dokonale propojen. Země, které mají podobnou úspěšnost ve statických otázkách, nemusí mít nutně stejný výsledek v interaktivních otázkách. Často když porovnáváme dvě země s podobným výsledkem ve statických otázkách, vidíme, že jedna je významně silnější v interaktivních otázkách než druhá. Obrázek V.3.3 Rozdíly v úspěšnosti zemí a ekonomických celků v řešení problémů podle povahy problému Poznámka: Irsko a Švédsko mají podobné celkové úrovně výkonu, ale ilustrují různé vzorce výkonu v interaktivních a statických otázkách; tento příklad je rozebírán v textu. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.3.1. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003592 V Irsku například bylo u všech otázek v průměru 44,6 % odpovědí za plný počet bodů. Toto číslo vzešlo z míry úspěšnosti 44,4 % ve statických otázkách a 44,6 % v interaktivních otázkách. Protože jak se ukázalo, interaktivní otázky byly v průměru v zemích OECD o něco těžší než statické, dá se říct, že výsledek Irska byl v interaktivních otázkách lepší, než se očekávalo. Když budeme dále srovnávat, zjistíme, že míra úspěšnosti žáků ve Švédsku (43,8 %) byla podobná celkové míře úspěšnosti žáků v Irsku, ale to vzniklo z vyšší míry úspěšnosti ve statických otázkách (47,7 %) a nižší míry úspěšnosti v interaktivních otázkách (41,6 %). Zatímco první číslo odpovídá průměru OECD, druhý údaj je významně pod průměrem OECD (Obrázek V.3.3 a Tabulka V.3.1). Obrázek V.3.4 řadí země a ekonomické celky podle toho, jestli jejich žáci byli úspěšnější v interaktivních nebo statických otázkách po zohlednění celkových rozdílů ve výsledku. Tato analýza vysvětluje relativní obtížnost statických a interaktivních otázek porovnáním relativní Švédsko Irsko 0 10 20 30 40 50 60 70 0 10 20 30 40 50 60 70 Průměrné procento odpovědí s plným počtem bodů ve statických otázkách Interaktivní a statické otázky