97 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Při testování se dají interaktivní problémové situace simulovat na počítači. Zařazení interaktivních problémových situací do počítačového testu PISA 2012 rozšiřuje spektrum testových úloh o autentické situace z běžného života, které by v papírových testech nebylo možné použít. Problémy, v nichž žáci prozkoumávají a ovlivňují simulované prostředí, jsou pro test řešení problémů PISA 2012 příznačné. Statické problémové situace Ve statických problémech jsou všechny potřebné informace uvedené v zadání a problémová situace není dynamická, tj. nemění se v průběhu řešení problému. Příklady statických problémů jsou klasické logické hlavolamy, např. „hanojské věže“ nebo „nádoby s vodou“ („Jak pomocí tří nádob s uvedenou kapacitou odměříte požadované množství vody?“); úlohy na rozhodování, ve kterých je třeba se rozhodnout na základě určitého počtu dobře definovaných možností a omezujících podmínek (např. zvolit správný lék proti bolesti, je-li k dispozici dostatek informací o pacientovi, jeho nemoci a dostupných lécích), nebo úlohy na rozvrhování a plánování projektů, jako je stavba domu nebo vytvoření letového plánu aerolinií, v nichž je dán soupis úkolů, které je třeba vykonat, doba potřebná na jejich provedení a vzájemné vztahy mezi úkoly. Obrázek V.3.2 ilustruje, jak se povaha problémové situace mění ve zveřejněných otázkách testu řešení problémů PISA 2012. Zatímco všechny interaktivní úlohy v Obrázku V.3.2 jsou zasazené do technického kontextu, do testu byly zařazeny i interaktivní problémy v netechnických kontextech. Například některé otázky požadují, aby se žáci orientovali v bludišti. Celkově je většina otázek – 27 ze 42 – interaktivních. Obrázek V.3.2 Příklady otázek na řešení problémů podle povahy problému Povaha problémové situace Vzorové otázky Interaktivní MP3 PŘEHRÁVAČ – Úlohy 1, 2, 3 a 4 (pilotní šetření) KLIMATIZACE – Úlohy 1 a 2 JÍZDENKY – Úlohy 1, 2 a 3 Statická SILNIČNÍ DOPRAVA – Úlohy 1, 2 a 3 ROBOTICKÝ VYSAVAČ – Úlohy 1, 2 a 3 Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012. Co znamená úspěch v interaktivních otázkách pro vzdělávací politiku a praxi Statická nebo interaktivní povaha problémové situace souvisí s tím, jak je informace prezentována. Statické problémy, kde jsou všechny dostupné informace uvedeny v zadání, jsou typickými učebnicovými problémy, s kterými se žáci setkávají ve škole, zatímco ve většině kontextů mimo školu se relevantní informace potřebné k řešení problému musí získat interakcí s prostředím. Na statické problémy lze pohlížet jako na speciální příklad interaktivních problémů. To poukazuje na skutečnost, že soubor schopností, které jsou potřebné k řešení statických úkolů, je podmnožinou schopností potřebných k řešení interaktivních úkolů. Aby člověk vynikal v interaktivních úkolech, nestačí mít schopnosti k řešení statických, analytických problémů. Musí být také otevřený novým věcem, snášet pochybnosti a nejistotu a mít odvahu používat intuici (spoléhat na „tušení a pocity“) na cestě k řešení. Relativně slabý výsledek v interaktivních otázkách v porovnání s výsledkem ve statických otázkách může značit, že by žákům prospělo mít více příležitostí rozvíjet a prohlubovat tyto vlastnosti, které souvisí se zvídavostí, vytrvalostí a tvořivostí.