91 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Způsob zadání má také vliv na srovnání mezi zeměmi. Obrázek V.2.19 ukazuje, že ve většině zemí s relativně slabým výkonem v řešení problémů je částečně na vině obecně slabý výkon v počítačových testech, který může být připsán na vrub způsobu zadání. Skutečně, téměř ve všech zemích se propad mezi skutečným a očekávaným výkonem žáků zmenší, když se při srovnání zohlední skóry v počítačovém, ne papírovém testu matematické gramotnosti. Nicméně ve většině případů to, jestli země vykazuje relativně silný nebo slabý výkon v řešení problémů po zohlednění výkonu v matematice, nezávisí na tom, jestli se výsledky porovnávají s výkony žáků v papírovém nebo počítačovém testu. To znamená, že v rámci jedné země je efekt počítačového zadání jenom součástí relativního výkonu v řešení problémů, o kterém jsme hovořili dříve v této kapitole. Dalo by se dokonce mluvit o tom, že počítačové dovednosti, které se promítly do efektu způsobu zadání, mají souvislost se schopnostmi řešit problémy, například s ochotou a schopností zacházet s neznámými přístroji. Obrázek V.2.19 Vliv počítačových dovedností na relativní výkon v řešení problémů Poznámky: Statisticky významné rozdíly jsou uvedeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Do tohoto obrázku byly zahrnuty pouze země a ekonomické celky, které se účastnily počítačového testování matematické gramotnosti. Sloupce obsahující kosočtverce a čáry ukazují vliv počítačových dovedností na relativní výkon v řešení problémů. Země jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu mezi skutečným a očekávaným výkonem vzhledem ke skóru žáků v počítačovém testu matematické gramotnosti. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.6. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 -70 -60 -50 -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 Průměrný rozdíl výkonu s žáky, kteří mají podobné skóry v počítačovém testu matematiky Průměrný rozdíl výkonu s žáky, kteří mají podobné skóry v papírovém testu matematiky Výkon žáků v řešení problémů je lepšínež jejich očekávaný výkon Výkon žáků v řešení problémů je horšínež jejich očekávaný výkon