90 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Žáci účastníci se šetření PISA zaměřeného na řešení problémů se liší v tom, jak umí zacházet s počítači a používat je jako testové nástroje. U některých žáků mohlo použití počítačů vyvolat obavu z testování, pro jiné mohly mít počítače opačný efekt. U některých mohl nedostatek zkušeností s klávesnicí nebo myší negativně ovlivnit schopnost dokončit test ve vymezeném čase. Rozptyl výkonu v testu řešení problémů tedy může být do jisté míry způsoben rozdíly v počítačových dovednostech žáků. Tyto rozdíly mohly ovlivnit jak žebříček výkonnosti v rámci jednotlivých zemí, tak pořadí zemí. Jak je tento vliv silný? Lze to odhadnout porovnáním výsledků v testu řešení problémů s výsledky počítačových testů matematiky na jedné straně a s výsledky papírových testů matematiky na straně druhé. Žáci, kteří podávají výkon pod očekávanou úrovní ve všech počítačových testech, budou mít spíše problémy se základními počítačovými dovednostmi, než že byli slabí v řešení problémů. Podíl rozptylu v řešení problémů, který se dá přičíst jedině rozdílům ve výkonu v počítačových testech po zohlednění rozdílů v papírových testech, je měřítkem toho, jaký vliv má způsob zadání testu na umístění žáků a škol v rámci jednotlivých zemí a ekonomických celků. Podle tohoto měřítka se vliv počítačového zadání na umístění v rámci jednotlivých zemí a ekonomických celků v různých zemích výrazně liší. V Japonsku, Ruské federaci, Dánsku, Norsku, Francii a Polsku se více než 5 % rozptylu výkonu v testu řešení problémů dá přičíst způsobu zadání. Oproti tomu v Chile, Irsku, Singapuru, Tchaj-wanu (Čína) a USA je to méně než 1 % (Obrázek V.2.18). Obrázek V.2.18 Vliv počítačových dovedností na umístění žáků v jednotlivých zemích/ekonomických celcích Rozptyl výkonu v řešení problémů spojovaný pouze s výkonem v počítačovém testu, po zohlednění výkonu v papírovém testu Poznámka: Do tohoto obrázku byly zahrnuty pouze země a ekonomické celky, které se účastnily počítačového testování matematické gramotnosti. Země a ekonomické celky jsou řazeny vzestupně podle rozptylu výkonu v řešení problémů vysvětleném počítačovými dovednostmi. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.5. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10