89 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.17 Vzorce relativního výkonu v řešení problémů Průměrný výkon porovnaný s žáky s podobným skórem v matematice Poznámky: Přerušovaná čára se opakuje ve všech grafech a ukazuje průměrný výkon v řešení problémů u žáků ze všech zúčastněných zemí a ekonomických celků, kteří jsou na různých úrovních v matematice (viz Obrázek V.2.16). Souvislá čára ilustruje devět možných vzorců relativního výkonu v řešení problémů. Čísla na osách uvádějí počet bodů v příslušné hodnocené gramotnosti. Obrázky jsou pouze ilustrativní. Země a ekonomické celky jsou uskupeny podle směru a významu jejich relativního výkonu v řešení problémů v porovnání s žáky z jiných zemí s podobnými skóry v matematice a podle rozdílu v relativním výkonu mezi žáky na úrovni 4 nebo vyšší a žáky pod úrovní 4 v matematice. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.6. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Vliv počítačové formy testu na výkon v řešení problémů Hodnocení schopnosti řešit problémy v PISA 2012 bylo vytvořeno a zadáváno na počítačové platformě. Tím se, jak vysvětluje Kapitola 1, otevřela cesta k širší definici schopnosti řešit problémy, zahrnující ochotu a schopnost zkoumat neznámé prostředí a získávat o něm informace.