88 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.16 Očekávaný výkon v řešení problémů podle výkonu v matematice Poznámky: Modrá čára ukazuje očekávaný výkon žáků v řešení problémů na každé úrovni schopností v matematice. Tato čára podmíněného očekávání je odhadována s místní lineární regresí na celkovém mezinárodním vzorku žáků (viz Příloha A3). Černá čára ukazuje vztah mezi percentily výkonu v řešení problémů a percentily výkonu v matematice. Percentily jsou odhadovány na celkovém mezinárodním vzorku žáků. Srovnání obou čar ukazuje jisté množství \"obratu průměru\". Například žáci s výkonem na 95. percentilu v matematice v průměru podávají výkon na 92. percentilu v řešení problémů, tudíž blíže k mezinárodnímu průměru. Tento pozorovaný obrat průměru je očekávaný pro dvě částečně nezávislé schopnosti. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Podobné rozdíly existují mezi zeměmi s celkovým slabým výkonem v řešení problémů, který souvisí s výkonem jejich žáků v matematice. V několika těchto zemích působí řešení problémů zvláštní obtíže zejména žákům s chabými matematickými schopnostmi. Žáci s dobrými matematickými schopnostmi pak často podávají výkon na stejné nebo velmi podobné úrovni jako žáci v jiných zemích a ekonomických celcích. Tyto země se na Obrázku V.2.17. nacházejí v buňce vpravo nahoře. V jiných zemích za slabý výkon v řešení problémů vztažený k výkonu v matematice mohou žáci s výbornými matematickými schopnostmi, kteří jsou však slabší v řešení problémů než podobně zdatní žáci v jiných zemích a ekonomických celcích. To by naznačovalo, že v těchto zemích a ekonomických celcích nemají žáci s nadáním pro matematiku dost vzdělávacích příležitostí, které by jim umožnily zlepšit se ve schopnosti řešit problémy. Tyto země jsou na Obrázku V.2.17 zobrazeny v buňce vpravo dole. 1. percentil 5. percentil 10. percentil 25. percentil 50. percentil 75. percentil 90. percentil 95. percentil 99. percentil 200 300 400 500 600 700 800 200 300 400 500 600 700 800 Výkon v matematice (v počtu bodů)Očekávaný výkon v řešení problémů na různých úrovních výkonu v matematice Shoda percentilů mezi řešením problémů a matematikou Průměrnývýkonvřešeníproblémůmezižákysvýkonemna95.percentiluvmatematice(626bodů,neboli92.percentilvřešeníproblémů)95. percentil ve výkonu v matematice (649 bodů)