86 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.15 Relativní výkon v řešení problémů Poznámky: Významné rozdíly jsou uvedeny tmavší barvou (viz Příloha A3). Očekávaný výkon každého žáka je hodnocen za použití regresního modelu jako predikovaný výkon v řešení problémů s ohledem na jeho výkon v matematice, čtení a přírodních vědách. Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle bodového rozdílu mezi skutečným a očekávaným výkonem. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.6. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Relativní výkon v řešení problémů se odhaduje porovnáním skutečného výkonu žáků s výkonem stanoveným na základě regresního modelu, který odhaduje u každého žáka očekávaný výkon v testu řešení problémů v závislosti na výkonu v testech tří základních gramotností. Obrázek V.2.15 ukazuje pořadí zemí a ekonomických celků podle relativního výkonu. V devíti zemích a ekonomických celcích žáci v průměru podávají významně lepší výkon v řešení problémů než žáci v jiných zemích s podobnými schopnostmi v matematice, čtení a přírodních vědách. Z 19 zemí a ekonomických celků, jejichž průměrný výkon je nad průměrem OECD, mají Korea, Japonsko, USA, Itálie, Anglie (Velká Británie), Macao (Čína) a Austrálie obzvláště dobrý výkon v řešení problémů. V Brazílii a Srbsku žáci v průměru podávají výkon nad úrovní žáků s podobným výkonem v hlavních gramotnostech, ale tento nadprůměrný relativní výkon v řešení problémů nestačí ke zvýšení průměrného absolutního výkonu země nad průměr OECD. V Koreji, Japonsku, Srbsku a USA rozdíl mezi skóry žáků v řešení problémů a jejich očekávaným výkonem s ohledem na jejich skóry v matematice, čtení a přírodních vědách překračuje 10 bodů. V Koreji překoná 61 % žáků ostatní žáky hodnocené v PISA s podobným výkonem v hlavních gramotnostech v testu schopnosti řešit problémy (Obrázek V.2.15 a Tabulka V.2.6). Ve více než 20 zemích a ekonomických celcích žáci podávají průměrně horší výkon v řešení problémů ve srovnání s žáky v jiných zúčastněných zemích a ekonomických celcích, kteří vykazují stejnou úroveň schopnosti v matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti. V Bulharsku, Šanghaji (Čína), Polsku a Spojených arabských emirátech rozdíl překračuje 40 bodů. V Šanghaji (Čína) podává 86 % žáků výkon pod očekávanou úrovní v testu řešení -60 -50 -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 Výkon žáků v řešení problémů je lepšínež jejich očekávaný výkon Výkon žáků v řešení problémů je horšínež jejich očekávaný výkon