81 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Rozptyl výkonu mezi školami je měřítkem toho, jak velký je „školní efekt“. Tento školní efekt může mít tři různá vysvětlení: zaprvé může odrážet výběr mechanismů, podle kterých jsou žáci vybíráni do škol, zadruhé může být výsledkem rozdílných postupů a praxe ve školách a konečně může nést stopy místní školní kultury, která vychází z interakcí mezi místními komunitami. Rozptyl výsledků žáků mezi školami tedy není přímým měřítkem důležitosti školní politiky a postupů pro výkon žáků v testu řešení problémů. Jestliže se však rozptyl mezi školami porovnává s ohledem na různé charakteristiky žáků - z nichž některé jsou rozdíly ve vzdělávací politice a postupech ovlivňovány, například výkon v matematice, a jiné ne, například socioekonomický status - lze z toho dovodit, do jaké míry výsledky v testu řešení problémů souvisí se vzdělávacími politikami a postupy. Porovnání rozptylu mezi školami Obrázek V.2.12 ukazuje, jak velká část rozptylu výkonu žáků leží mezi školami v jednotlivých zemích a ekonomických celcích. Ukazuje, že výkon v testu schopnosti řešit problémy obecně souvisí s politikou a postupy školy, dále s kontextuálními faktory (jako jsou vlivy prostředí, kde se škola nachází) a vlivem vrstevníků stejně úzce, jako výkon v testu matematické gramotnosti. V průměru v zemích OECD je mezi školami zaznamenán celkový rozptyl výkonu v testu řešení problémů ve výši 38 % (Tabulka V.2.4). Tento podíl je velmi podobný ve všech hodnocených oblastech: sahá od 36 % v přírodních vědách po 38 % ve čtení.4 Obrázek V.2.12 Rozdíly mezi školami ve výkonu v řešení problémů, v matematice a v socioekonomickém statusu Země a ekonomické celky jsou řazeny vzestupně podle podílu rozptylu výkonu v řešení problémů mezi školami. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.4. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Řešení problémůMatematika Index PISA uvádějící ekonomický, sociální a kulturní status žáků (ESCS)