78 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.8 také srovnává různé části rozložení výkonu v rámci jednotlivých zemí a ekonomických celků a mezi nimi navzájem. Další způsob měření rozdílů ve výkonu poskytuje tzv. interkvartilní rozsah - pásmo mezi horní a dolní čtvrtinou rozložení výkonu. V průměru zemí OECD interkvartilní rozsah odpovídá 129 bodům. V zemích s největším rozptylem schopnosti řešit problémy (Izrael, Bulharsko a Belgie) je pásmo mezi horní a dolní čtvrtinou žáků o více než 14 bodů širší než průměrné pásmo v zemích OECD (Tabulka V.2.2). V mnoha zemích je skór žáků s lepším výkonem blíže k mediánu než skór žáků s horším výkonem (Obrázek V.2.9). To znamená, že většina rozptylu se soustřeďuje mezi žáky s horším výkonem. V Belgii, Německu, Nizozemsku, Španělsku, Francii, České republice a Koreji je rozdíl mezi 10 % žáků s nejhorším výkonem a mediánem více než o 20 bodů větší než rozdíl mezi 10 % žáků s nejlepším výkonem a mediánem. V těchto zemích mnoho žáků podává výkon výrazně horší, než je úroveň, které dosáhla většina žáků v zemi, což průměrný výkon stahuje dolů. Obrázek V.2.9 Rozdíly mezi žáky s dobrým a špatným výkonem Odstupy v horním a spodním pásmu rozložení výkonu v řešení problémů Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.2. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Spojené státy Polsko Hongkong (Čína)Brazílie Uruguay Anglie (Velká Británie)Estonsko Finsko Chorvatsko Slovensko Německo Rakousko Česká republika Tchaj-wan (Čína)Francie Japonsko Turecko Švédsko Maďarsko Austrálie Izrael Kanada Irsko Bulharsko Chile Macao (Čína)Spojené arabské emiráty Belgie Nizozemsko Španělsko Dánsko Černá Hora Slovinsko Singapur Portugalsko Norsko Kolumbie Malajsie Korea Srbsko Ruská federace Itálie Šanghaj (Čína)90 100 110 120 130 140 150 160 170 90 100 110 120 130 140 150 160 170 Rozptyl ve výkonu žáků se špatnými výsledky:Bodový rozdíl mezi mediánem a 10. percentilem Rozptyl výkonu mezi žáky s dobrými výsledky je větší než rozptyl výkonu mezi žákyse špatnými výsledky Rozptyl výkonu mezi žáky se špatnými výsledkyje větší než rozptyl výkonu mezi žákys dobrými výsledky Průměr OECD