76 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.7 Žáci s nejlepším výkonem v řešení problémů Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle procenta žáků s nejlepší schopností řešit problémy (na úrovni 5 a 6). Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulky V.2.1. a V.2.3 Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Rozptyl ve schopnosti řešit problémy Když se podíváme, jak je výkon v každé zemi a ekonomickém celku rozvrstven do úrovní schopnosti řešit problémy (Obrázek V.2.6), je nám zřejmé, že rozdíly pozorované mezi žáky ze stejné země či ekonomického celku jsou obecně mnohem větší než rozdíly pozorované mezi zeměmi a ekonomickými celky navzájem. 0 5 10 15 20 25 30 35 Černá Hora 0,4 Malajsie 0,5 Kolumbie 0,3 Uruguay 0,6 Bulharsko 1,2 Brazílie 0,7 Chile 1,0 Turecko 1,8 Spojené arabské emiráty 1,7 Chorvatsko 3,6 Srbsko 2,8 Maďarsko 4,1 Slovinsko 5,3 Polsko 5,7 Ruská federace 4,2 Portugalsko 5,1 Španělsko 4,4 Slovensko 6,0 Dánsko 5,6 Švédsko 5,6 Izrael 6,6 Irsko 6,8 Itálie 6,2 Rakousko 8,0 Průměr OECD 8,2 Spojené státy 7,5 Estonsko 9,3 Česká republika 9,0 Francie 9,5 Německo 9,9 Norsko 7,9 Nizozemsko 11,5 Anglie (Velká Británie) 9,8 Belgie 10,8 Finsko 12,0 Macao-Čína 12,6 Austrálie 12,0 Kanada 12,0 Šanghaj-Čína 17,9 Tchaj-wan 17,1 Hongkong-Čína 15,9 Japonsko 16,0 Korea 20,9 Singapur 25,0 %Úroveň 5 Úroveň 6 Procento žáků s nejlepším výkonem v řešení problémů a v alespoň jedné další oblasti