73 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl v Izraeli je velký podíl nejlepších řešitelů (8,8 %) v porovnání se zeměmi s podobným průměrným výkonem (454 bodů), jako je Turecko, kde se mezi nejlepší dostalo pouze 2,2 % žáků (Obrázek V.2.6 a Tabulka V.2.1). Schopnost na úrovni 4 Na úrovni 4 jsou žáci schopni důkladně prozkoumat středně složitý problém. Pochopí vztah mezi součástmi podstatnými pro řešení problému. Umí plánovat několik kroků dopředu a sledovat pokrok svého řešení. Dovedou ovládat středně složité přístroje, jako jsou neznámé prodejní automaty nebo domácí spotřebiče, ale nedělají to vždy naprosto rutinně. V ukázkové úloze KLIMATIZACE (otázka 2) se například snaží dosáhnout cílových hodnost vlhkosti a teploty tím, že je nastavují postupně, ne souběžně. V zemích OECD podalo 31 % patnáctiletých žáků výsledky na úrovni 4 nebo vyšší. V Koreji, Singapuru a Japonsku zvládá problémy na úrovni 4 většina patnáctiletých žáků a ve všech těchto zemích byla tato úroveň nejvyšší úrovní, které dosáhl největší podíl žáků. Průměrný výkon Singapuru (562 bodů) a Koreje (561 bodů) také spadá do této úrovně. Naopak v Kolumbii, Černé Hoře, Malajsii, Uruguayi, Bulharsku, Brazílii a Spojených arabských emirátech dosáhla úrovně 4 méně než desetina žáků. Tyto země také mají nejnižší průměrný skór v řešení problémů (Obrázek V.2.6 a Tabulka V.2.1). Schopnost na úrovni 3 Na úrovni 3 jsou žáci schopni zacházet s informacemi, které jsou jim předloženy v několika různých formátech, prozkoumat strukturu problému a rozpoznat jednoduché vztahy mezi jeho součástmi. Dobře si poradí s jednou překážkou a umí navrhnout několik řešení a ověřit, jestli danou překážku opravdu překonali. Pokud je překážek více nebo pokud jsou některé funkce vzájemně propojené, dovedou používáním jedné proměnné zjistit účinek na ostatní proměnné nebo funkce. Umí navrhnout a provést zkoušky, které potvrdí nebo vyvrátí danou hypotézu. Chápou, že musí plánovat dopředu a průběžně sledovat pokrok. V zemích OECD podalo 57 % patnáctiletých žáků výkon na úrovni 3 nebo vyšší. Pro zhruba čtvrtinu žáků (26 %) je úroveň 3 nejvyšší, které dosáhli. Úroveň 3 je nejběžnější úrovní schopnosti řešit problémy, které dosáhli žáci v 26 ze 44 zemí a ekonomických celků, jež se šetření PISA 2012 účastnily. Tři čtvrtiny žáků v Koreji, Japonsku a Singapuru dosáhly ve schopnosti řešit problémy alespoň úrovně 3. Naopak v 18 zemích včetně osmi zemí OECD umí úspěšně plnit úkoly na úrovni 3 méně než polovina žáků (Obrázek V.2.6 a Tabulka V.2.1). Schopnost na úrovni 2 Na úrovni 2 jsou žáci schopni prozkoumat strukturu neznámého problému a částečně ho pochopit. Dokážou otestovat jednoduchou hypotézu a dovedou vyřešit problém s jednou konkrétní podmínkou řešení. Dovedou naplánovat a provést pouze jeden krok naráz k dosažení dílčího cíle, avšak mají jistou schopnost sledovat celkový postup řešení. Úroveň 2 se dá považovat za základní úroveň zdatnosti, na které žáci začínají prokazovat schopnosti řešit problémy, které jim umožní efektivně a produktivně se podílet na životě