72 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.6 Schopnost řešit problémy Procento žáků na různých úrovních schopnosti řešit problémy Země a ekonomické celky jsou řazeny sestupně podle procenta žáků na úrovních 2, 3, 4, 5 a 6 schopnosti řešit problémy. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012, Tabulka V.2.1. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Obecně pořadí zemí a ekonomických celků podle podílu nejlepších řešitelů (žáků na úrovni 5 a výše) odpovídá pořadí podle průměrného výkonu, ale je tam množství výjimek (Okno V.2.4 a Obrázek V.2.7). V Belgii je podíl žáků na úrovni 5 (14,4 %) větší než v Estonsku (11,8 %), ale celkově má Estonsko vyšší průměrný výkon (515 bodů) než Belgie (508 bodů). Podobně 100 80 60 40 20 0 20 40 60 80 100 Korea Japonsko Macao-Čína Singapur Hongkong-Čína Šanghaj-Čína Tchaj-wan Finsko Kanada Estonsko Austrálie Anglie (Velká Británie)Itálie Francie Spojené státy Česká republika Rakousko Nizozemsko Německo Irsko Dánsko Portugalsko Belgie Norsko Průměr OECD Ruská federace Švédsko Polsko Slovensko Španělsko Slovinsko Srbsko Chorvatsko Maďarsko Turecko Chile Izrael Brazílie Malajsie Spojené arabské emiráty Bulharsko Černá Hora Uruguay Kolumbie %Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 Úroveň 6 Žáci na úrovni 1 nebo nižší Žáci na úrovni 2 nebo vyšší