71 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl 3 488 až méně než 553 bodů 56,6 % Na úrovni 3 jsou žáci schopni zacházet s informacemi, které jsou jim předloženy v několika různých formátech, prozkoumat strukturu problému a rozpoznat jednoduché vztahy mezi jeho součástmi. Dovedou ovládat jednoduchá elektronická zařízení, ale složitější přístroje jim činí potíže. Dobře si poradí s jednou překážkou a umí navrhnout několik řešení a ověřit, jestli danou překážku opravdu překonali. Pokud je překážek více nebo pokud jsou některé funkce vzájemně propojené, dovedou používáním jedné proměnné zjistit účinek na ostatní proměnné nebo funkce. Umí navrhnout a provést zkoušky, které potvrdí nebo vyvrátí danou hypotézu. Chápou, že musí plánovat dopředu a sledovat pokrok a jsou schopni v případě potřeby vyzkoušet i jiné možnosti. 4 553 až méně než 618 bodů 31,0 % Na úrovni 4 jsou žáci schopni pozorně prozkoumat středně složitý problém. Pochopí vztahy mezi součástmi podstatnými pro řešení problému. Dovedou ovládat středně složité elektronické přístroje, jako jsou neznámé prodejní automaty nebo domácí spotřebiče, ale nedělají to vždy naprosto rutinně. Umí plánovat několik kroků dopředu a sledovat pokrok svého řešení. Obvykle jsou schopni na základě zpětné vazby tyto plány přizpůsobit nebo přeformulovat dílčí cíle. Dovedou systematicky zkoušet různé možnosti a kontrolovat, jestli bylo překonáno více překážek najednou. Umí zformulovat hypotézu, proč systém nefunguje správně, a popsat, jak to otestovat. 5 618 až méně než 683 bodů 11,4 % Na úrovni 5 jsou žáci schopni systematicky prozkoumat složitý problém, aby pochopili strukturu důležitých vztahů a informací. Když se setkají s neznámými, středně složitými přístroji, jako jsou prodejní automaty nebo domácí spotřebiče, jsou schopni se je rychle naučit ovládat. Při hledání nejlepších strategií, jak dosáhnout cíle, umí přemýšlet dopředu a mají na paměti všechna daná omezení. Když se setkají s nečekanými obtížemi nebo když udělají chybu ve správném postupu, dovedou okamžitě přizpůsobit své plány nebo zpětně vysledovat chybu. 6 683 bodů nebo více 2,5 % Na úrovni 6 jsou žáci schopni vytvořit úplný, ucelený a srozumitelný model struktury jakéhokoli problému, což jim je umožňuje efektivně řešit. Dovedou prozkoumat strukturu problému velmi efektivně a pochopit všechny jeho podstatné vztahy. Informace jim mohou být předkládány v různých formátech, dokonce i v těch, které vyžadují rozdílnou interpretaci a začlenění do příslušných částí. Když se setkají s velmi složitými přístroji, jako jsou domácí spotřebiče, které fungují neobvyklým nebo nečekaným způsobem, rychle se je optimální cestou naučí ovládat. Umí formulovat obecné hypotézy o systému a dokážou je řádně otestovat. Umí dovést předpoklad k logickému závěru a poznají, když k vyvození závěru nemají dostatek informací. Aby došli k řešení, dovedou vytvářet komplexní, pružné, vícefázové plány, které v průběhu řešení neustále sledují. V případě potřeby změní strategii, přičemž zohlední veškerá omezení, a to jak zjevná, tak skrytá.