68 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obrázek V.2.4 Výkon v řešení problémů mezi zúčastněnými zeměmi/ekonomickými celky (část 2/2) Poznámky: Členské státy OECD jsou uvedeny tučným černým písmem. Partnerské země a ekonomické celky jsou uvedeny tučným modrým písmem. Regiony jsou uvedeny černou kurzívou (členské státy OECD) nebo modrou kurzívou (partnerské země). \"Italské administrativní regiony jsou seskupeny do větších geografických celků: Střed (Lazio, Marche, Toscana, Umbria), Severovýchod (Bolzano, Emilia Romagna, Friuli Venezia Giulia, Trento, Veneto), Severozápad (Liguria, Lombardia, Piemonte, Valle d'Aosta), Jih (Abruzzo, Campania, Molise, Puglia), Jižní ostrovy (Basilicata, Calabria, Sardegna, Sicilia).\" \"Brazilské státy jsou seskupeny do větších geografických celků: Středozápadní region (Federal District, Goiás, Mato Grosso, Mato Grosso do Sul), Severovýchodní region (Alagoas, Bahia, Ceará, Maranhão, Paraíba, Pernambuco, Piauí, Rio Grande do Norte, Sergipe), Severní region (Acre, Amapá, Amazonas, Pará, Rondônia, Roraima, Tocantins), Jihovýchodní region (Espírito Santo, Minas Gerais, Rio de Janeiro, São Paulo), Jižní region (Paraná, Rio Grande do Sul, Santa Catarina).\" 1. Poznámka Turecka: Informace v tomto dokumentu odkazující na \"Kypr\" se týkají jižní části ostrova. Na ostrově není žádný orgán, který by zastupoval jak kyperské Turky, tak kyperské Řeky. Turecko na ostrově uznává Severokyperskou tureckou republiku (SKTR). Dokud nebude v rámci OSN nalezeno udržitelné a spravedlivé řešení, zachová Turecko v \"kyperské otázce\" svůj dosavadní postoj. 2. Poznámka všech členských států Evropské unie a států, které jsou zároveň členy EU a OECD: Kyperská republika je uznávána všemi státy OSN s výjimkou Turecka. Informace v tomto dokumentu se týkají oblasti pod skutečnou kontrolou vlády Kyperské republiky. Země, ekonomické celky a jiné subnárodní entity jsou řazeny sestupně podle průměrného výkonu při řešení problémů. Zdroj: OECD, Databáze PISA 2012. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003573 Okno V.2.3 Interpretace rozdílů ve skóru řešení problémů PISA: jak velký je interval? V PISA 2012 je možný výkon žáka v testu schopnosti řešit problémy popsán šesti úrovněmi, z nichž každá představuje 65 bodů skóru. Rozdíly ve výsledcích na jedné úrovni schopnosti jsou tedy poměrně velké. Například žáci na 2. úrovni škály teprve začínají zvládat schopnost řešit problémy. Pouštějí se do neznámých problémových situací, ale potřebují značnou pomoc, aby se dobrali řešení. Umí řešit úkoly pouze jeden po druhém a zvládnou ověřit pouze