60 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl rozdělena na sedm úrovní schopnosti. Šest z nich je popsáno na základě schopností potřebných pro úspěšné vyřešení otázek a úkolů. Kompletní řada úloh zahrnutých do PISA 2012 umožňuje popsat šest úrovní schopnosti řešit problémy. Úroveň 1 je nejnižší a odpovídá základní, jednoduché úrovni schopnosti řešit problémy; naopak úroveň 6 odpovídá nejvyšší úrovni schopnosti řešit problémy. U žáků s výsledkem v rozsahu úrovně 1 se očekává, že úspěšně splní většinu úkolů na úrovni 1, ale je nepravděpodobné, že by byli schopni plnit úkoly na vyšších úrovních. Žáci se skórem v úrovni 6 pravděpodobně úspěšně splní všechny úkoly zahrnuté do testu řešení problémů PISA. Profil otázek šetření PISA Poté, co proběhlo šetření PISA 2012 v oblasti individuální schopnosti řešit problémy, bylo zveřejněno několik otázek pro ilustraci, jakým způsobem se měřil výkon žáků. Tyto otázky jsou představeny na konci Kapitoly 1. Obrázek V.2.2 ukazuje, kde se tyto otázky nacházejí na popsané škále schopnosti a uvádí krátký popis každé úlohy. Otázky zahrnuté do stejné úlohy mohou zastupovat několik úrovní obtížnosti. Například všechny otázky úlohy JÍZDENKY spadají do úrovní 2 až 5. Jedna úloha tak může pokrývat širokou oblast škály PISA schopnosti řešit problémy. Několik úloh zařazených do testu má úroveň obtížnosti nižší než 1. Mezi zveřejněnými úlohami se jedna otázka - otázka 1 v úloze SILNIČNÍ DOPRAVA – nachází pod nejnižší popsanou úrovní schopnosti. Ačkoliv počet otázek, které se řadí pod úroveň 1, není dostačující pro adekvátní popis schopností, které mají žáci s výkonem pod touto úrovní, zařazení úkolů, které zvládla většina žáků i v zemích s nejhorším výkonem, zajišťuje, že výsledky šetření budou přínosem pro všechny zúčastněné země. To je důkaz toho, že šetření PISA 2012 zaměřené na řešení problémů může měřit nejenom schopnost řešit problémy na různých úrovních, ale také postihnout některé základní prvky těchto schopností. Obrázek V.2.2 Přehled vybraných otázek na řešení problémů ilustrující úrovně schopnosti Úroveň Rozsah skóru Úkoly Skór úkolu Povaha úkolu 6 Stejný nebo vyšší než 683 bodů Robotický vysavač Úkol (CP002Q06) Plný počet bodů 701 Plně popsat princip, kterým se řídí neznámý systém. Žák sleduje chování (simulovaného) robotického vysavače, poté vyvodí a napíše dvě pravidla, která společně úplně popisují, co vysavač udělá, když narazí na určitý typ překážky. 5 618 až méně než 683 bodů Klimatizace Úkol 2 (CP025Q02) Plný počet bodů 672 Účinně ovládat systém s více závislostmi za účelem dosažení požadovaného výsledku. Diagram ukazuje, které ovladače klimatizace je možné použít ke změně nastavení teploty a vlhkosti. Žáci smějí s ovladači manipulovat pouze čtyřikrát, ale v těchto čtyřech krocích je možné dosáhnout cílových hodnot teploty a vlhkosti několika způsoby. Pokud se žák dopustí chyby, může ji napravit okamžitým zásahem. Žák ovšem musí využít poskytnuté informace o příčinných závislostech, jinak nebude schopen naplánovat několik kroků dopředu, soustavně