55 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Poznámky 1. Hodnocení schopnosti řešit problémy vzájemnou spoluprací, které bude zařazeno do šetření PISA 2015, přinese nové poznatky o schopnostech mladých lidí řešit problémy. 2. Ramalingam, McCrae a Philpot (brzy vyjde) sledují historii vývoje šetření PISA v oblasti řešení problémů a uvádějí ji do souvislosti s psychologickou literaturou zaměřenou na řešení problémů a způsoby jeho měření. Odkazy ADEY, P. A KOL. (2007), “CAN WE BE INTELLIGENT ABOUT INTELLIGENCE? WHY EDUCATION NEEDS THE CONCEPT OF PLASTIC GENERAL ABILITY”, EDUCATIONAL RESEARCH REVIEW, VOL. 2, S. 75-97. AUTOR, D.H., F. LEVY A R.J. MURNANE (2003), “THE SKILL CONTENT OF RECENT TECHNOLOGICAL CHANGE: AN EMPIRICAL EXPLORATION”, THE QUARTERLY JOURNAL OF ECONOMICS, VOL. 118, S. 1278-1333. AUTOR, D.H. A B. PRICE (2013), THE CHANGING TASK COMPOSITION OF THE US LABOR MARKET: AN UPDATE OF AUTOR, LEVY AND MURNANE (2003), MIMEO, JUNE 21, 2013. BUCHNER, A. A J. FUNKE (1993), “FINITE-STATE AUTOMATA: DYNAMIC TASK ENVIRONMENTS IN PROBLEM-SOLVING RESEARCH”, THE QUARTERLY JOURNAL OF EXPERIMENTAL PSYCHOLOGY, VOL. 46A, S. 83-118. CSAPÓ, B. A J. FUNKE (BRZY VYJDE), “DEVELOPING AND ASSESSING PROBLEM SOLVING”, CHAPTER 1 IN CSAPÓ, B. A J. FUNKE (EDS.), THE NATURE OF PROBLEM SOLVING, OECD PUBLISHING. DEFOE, D. (1919), THE LIFE AND ADVENTURES OF ROBINSON CRUSOE, SEELEY, SERVICE & CO., LONDON (CHAPTER IX). FUNKE, J. (2010), “COMPLEX PROBLEM SOLVING: A CASE FOR COMPLEX COGNITION?”, COGNITIVE PROCESSING, VOL. 11, S. 133-142. FUNKE, J. (2001), “DYNAMIC SYSTEMS AS TOOLS FOR ANALYSING HUMAN JUDGEMENT”, THINKING AND REASONING, VOL. 7, S. 69-79. FUNKE, J. (1992), “DEALING WITH DYNAMIC SYSTEMS: RESEARCH STRATEGY, DIAGNOSTIC APPROACH AND EXPERIMENTAL RESULTS”, THE GERMAN JOURNAL OF PSYCHOLOGY, VOL. 16, S. 24-43. FUNKE, J. A P.A. FRENSCH (2007), “COMPLEX PROBLEM SOLVING: THE EUROPEAN PERSPECTIVE – 10 YEARS AFTER”, IN D.H. JOHANNESSEN (ED.), LEARNING TO SOLVE COMPLEX SCIENTIFIC PROBLEMS, LAWRENCE ERLBAUM, NEW YORK, S. 25-47. GREIFF, S. A KOL. (2013A), “COMPLEX PROBLEM SOLVING IN EDUCATIONAL SETTINGS – SOMETHING BEYOND G: CONCEPT, ASSESSMENT, MEASUREMENT INVARIANCE, AND CONSTRUCT VALIDITY”, JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY, VOL. 105(2), S. 364-379.