53 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Vzorová úloha 5: ROBOTICKÝ VYSAVAČ Obrázek V.1.20 ROBOTICKÝ VYSAVAČ: Úvodní text Úloha ROBOTICKÝ VYSAVAČ představuje žákům animaci zobrazující chování robotického vysavače v místnosti. Robotický vysavač se pohybuje vpřed, dokud nenarazí na překážku, pak se chová podle několika pravidel v závislosti na druhu překážky. Žáci si mohou pustit animaci a sledovat chování vysavače, kolikrát chtějí. Navzdory animovanému zadání úkolu jsou problémové situace v této úloze statické, protože žák nemůže ovlivnit změnu chování vysavače ani aspekty prostředí. Kontext otázek v této úloze je sociální a netechnický. ROBOTICKÝ VYSAVAČ: Otázka 1 Obrázek V.1.21 ROBOTICKÝ VYSAVAČ: Otázka 1 V první otázce žák musí pochopit, jak se vysavač chová, když narazí na červenou kostku. Otázka je zaměřena na postup zkoumání a porozumění. Aby žák prokázal porozumění, má na základě pozorování ze seznamu čtyř možností zadat správný popis, který odpovídá chování robotického vysavače v této situaci: „Otočí se o čtvrt kruhu (90 stupňů) a jede dopředu, dokud nenarazí na něco jiného.“