48 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl KLIMATIZACE: Otázka 1 Obrázek V.1.10 KLIMATIZACE: Otázka 1 V první otázce úlohy je žák vyzván, aby posunováním ovladače zjistil, jestli každý posuvník ovlivňuje úroveň teploty nebo vlhkosti v místnosti. Postup řešení problému v této otázce je znázorňování a formulování: žák musí experimentovat, aby zjistil, které ovladače mají vliv na teplotu a které na vlhkost, pak znázornit příčinné vztahy zakreslením šipek mezi třemi ovladači a dvěma výstupy (teplotou a vlhkostí). Žák může bez omezení zkoušet všechny možnosti. Pro získání plného počtu bodů za tuto otázku je nutné, aby žák správně vyplnil příčinný diagram. Částečný počet bodů za tuto otázku lze získat, když žák efektivně prozkoumá vztahy mezi proměnnými postupným zkoušením vždy jen jednoho vstupu, ale nedokáže je správně znázornit v diagramu. KLIMATIZACE: Otázka 2 Obrázek V.1.11 KLIMATIZACE: Otázka 2 Druhá otázka v úloze žádá žáky, aby použili své znalosti fungování klimatizace k nastavení teploty a vlhkosti na konkrétní cílové hodnoty (nižší než původní stav). Tato otázka se zaměřuje na plánování a provádění. Aby žák nemusel provádět nové zkoumání, je otázka doplněna diagramem, který ukazuje, jak ovladače souvisí s hladinami teploty a vlhkosti (žák se nemůže v průběhu testu vrátit k žádné předchozí otázce). Protože žák smí manipulovat s ovladači pouze čtyřikrát, musí si naplánovat několik kroků dopředu a použít jednoduchou, ale systematickou strategii, aby tento úkol úspěšně splnil. Nicméně nastavit cílové hodnoty teploty a vlhkosti v maximálně čtyřech krocích je možné několika způsoby - minimální počet