45 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl MP3 PŘEHRÁVAČ: Otázka 1 Obrázek V.1.5 MP3 PŘEHRÁVAČ: Otázka 1 V první otázce je uvedeno několik tvrzení o tom, jak přístroj funguje, a žák musí rozhodnout, zda jsou pravdivá, nebo nepravdivá. Tvrzení žákům předkládají návod, jak fungování přístroje zkoumat. Otázka se zaměřuje na postup zkoumání a porozumění, přičemž zkoumání je řízené, ale neomezené. Žák má k dispozici tlačítko „OBNOVIT“, kterým může přehrávač kdykoli uvést do původního nastavení a začít ho znovu prozkoumávat. To může udělat, kolikrát chce. V pilotáži měla tato otázka mírně nadprůměrnou obtížnost. Plný počet bodů za všechny tři správné odpovědi (Správně, Špatně, Špatně) získalo 38 % žáků. Obtížnost otázky byla pravděpodobně ovlivněna tím, že žáci museli správně ohodnotit všechny tři výroky a že na počátku neměli žádné informace o fungování přístroje a všechna pravidla si museli odvodit sami na základě aktivního prozkoumání. Tato otázka neumožňovala získání částečného počtu bodů. MP3 PŘEHRÁVAČ: Otázka 2 Obrázek V.1.6 MP3 PŘEHRÁVAČ: Otázka 2 Druhá otázka se zaměřuje na postup plánování a provádění. Žáci mají za úkol naplánovat, jak dosáhnout stanoveného cíle, a potom svůj plán provést. Důležitou charakteristikou této otázky je, že k bodovému hodnocení přispívají rovněž informace o průběhu řešení (v tomto případě o počtu kroků, které žák udělá, než dosáhne cílového stavu) zaznamenávané počítačovým systémem pro zadávání testu. Úkol je třeba vyřešit na co nejmenší počet kliknutí a není k dispozici tlačítko „OBNOVIT“, které by mohlo přístroj uvést do původního nastavení. Pokud počet provedených kliknutí (13 nebo méně) prokáže efektivní strategii řešení, získá žák plný počet bodů. Pokud žák dosáhne cíle méně efektivním způsobem (na více než 13 kliknutí), získá částečný počet bodů. Požadavek na použití co nejefektivnějšího postupu řešení nepochybně přispěl k nadprůměrné obtížnosti otázky, vyřešit úkol bez tohoto omezení však bylo poměrně jednoduché. V pilotáži získalo plný počet bodů 39 % žáků a částečný počet bodů 33 % žáků.