44 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl V těchto problémech žák musí prozkoumat systém nebo zařízení, aby pochopil účinek svých zásahů, porozuměl fungování přístroje, dostal přístroj do požadovaného stavu nebo navrhl zlepšení přístroje. Vzorové úlohy z hodnocení schopnosti řešit problémy PISA 2012 Otázky z jedné úlohy zařazené do pilotního šetření PISA 2012 a ze čtyř úloh, které byly zařazeny do hlavního šetření PISA 2012, jsou popsány níže. U každé úlohy je přetištěn úvodní text v té podobě, jak ho žáci viděli na obrazovce, doplněný stručným popisem kontextu úlohy. Následuje znění otázek, doprovázené opět stručným popisem. Vzorové úlohy si lze (v anglickém znění) prohlédnout na internetu na adrese http://cbasq.acer.edu.au. Interaktivní povahu úloh MP3 PŘEHRÁVAČ, KLIMATIZACE a AUTOMAT NA JÍZDENKY mnohem lépe pochopíte, když si je vyzkoušíte. Vzorová úloha 1: MP3 PŘEHRÁVAČ (pilotní šetření) Obrázek V.1.4 MP3 PŘEHRÁVAČ: Úvodní text V úloze MP3 Přehrávač je žákům řečeno, že dostali od kamaráda MP3 přehrávač. Nevědí, jak funguje, a musí s ním manipulovat, aby to zjistili. Povaha problémové situace v každé otázce této úlohy je tedy interaktivní. Jelikož se úloha týká odhalování pravidel fungování přístroje, který je určen pro osobní použití, je kontext všech otázek v této úloze technický a osobní.