41 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Struktura a zadání testu V 28 zemích OECD a v 16 partnerských zemích a ekonomických celcích, které se účastnily hodnocení schopnosti řešit problémy, se průzkum prováděl po papírovém testu matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti. V zemích, které testovaly matematickou a čtenářskou gramotnost na počítači, byl souběžně zadáván i počítačový test schopnosti řešit problémy. 16 úloh testu na řešení problémů bylo seskupeno do čtyř souborů, na každý byl přidělen časový limit 20 minut. Každý testovaný žák dostal buď jeden, nebo dva soubory úloh podle toho, jestli se také účastnil počítačového testu matematiky nebo čtení. Ve všech případech byl celkový čas na vyplnění počítačových testů 40 minut. Podoba testového rozhraní byla ve všech otázkách stejná (pro příklad viz Obrázek V.1.3). U každé otázky se text zadání zobrazoval v horní části obrazovky. Text otázky se nacházel ve spodní části obrazovky a byl od zadání viditelně oddělen čarou. Body, do kterých byla obrazovka rozdělena, se v jednotlivých otázkách lišily, takže nebylo nutné text posouvat. Testové úlohy ve skupinách a jednotlivé otázky v úlohách byly zadávány ve stanoveném pořadí bez možnosti vrátit se k předchozí otázce, jakmile žák začal řešit tu následující. Každá testová otázka se souvisejícím textem zadání obsáhla jednu počítačovou obrazovku. Žáci museli potvrdit, že chtějí přejít na další otázku, stisknutím ikony (šipky) v pravém dolním rohu testového rozhraní. Obrázek V.1.3 Testové rozhraní